Závěrečná zkouška
Prezentace a obhajoba závěrečné písemné práce a závěrečná komisionální ústní zkouška/zkouška nad profesním portfoliem probíhají před zkušební komisí.
Závěrečná zkouška se skládá ze tří předmětů a z představení závěrečné práce:
- Školní pedagogika a psychologie
- Oborová didaktika
- Obhajoba profesního portfolia
Závěrečná práce
Závěrečná písemná práce je didaktická, prakticky orientovaná. Rozsah práce je následující:
- Katedra filozofie a humanitních studií (KFHS): 20 stran
- Katedra historie (KHI): 20 stran
- Katedra germanistiky (KGER): 10-15 stran – práce je psána v německém jazyce
Formální požadavky odpovídají formálním požadavkům na kvalifikační práce FF UJEP zveřejněných na webových stránkách jednotlivých kateder:
- KFHS: Závěrečné práce
- KHI: Závěrečné práce
- KGER: Závěrečné práce
Výběr témat a podrobné pokyny k závěrečné práci získají studující během studia.
Téma závěrečné práce si studující vybírají z aktuálního seznamu (viz níže) a jeho konkretizaci i způsob zpracování důkladně prodiskutují s případným vedoucím práce. V rámci výběru a konkretizace tématu je vhodné zkontrolovat, zda práce podobného či stejného tématu nebyla již realizována na jiné vysoké škole či další vzdělávací instituci. Vhodné je za tímto účelem prohlédnout databázi vysokoškolských kvalifikačních prací v ČR. Studující před konzultací s případným vedoucím práce vypracují návrh a zpracování zvoleného tématu, který obsahuje následující body:
- Stručná anotace práce (5-10 vět, v nichž bude uvedeno, čemu bude práce věnována a jaké jsou její cíle. Poznámka: V této části nepoužívejte ich-formu.). Metoda
- Předběžná osnova (vyjadřuje v několika bodech logické členěné tématu do větších kapitol. Poznámka: Úvod a Závěr se nečíslují.).
- Časový harmonogram vzniku práce (Časový plán jednotlivých kroků vedoucích k finální podobě kvalifikační práce).
- Seznam doporučené literatury (Základní seznam doporučené literatury a dalších zdrojů musí korelovat s tématem práce).
Upozornění:
K obhajobě nebude přijata žádná závěrečná práce bez schválení odpovídajícím vedoucím práce.
Níže uvedená témata jsou základní okruhy, které studující při konzultaci s vedoucím práce konkretizuje.
Fakultní školy
Gymnázium Jateční, Ústí nad Labem
Gymnázium Josefa Jungmanna, Litoměřice
Spolupracující školy
Střední školy
Gymnázium a SOŠ Dr. Václava Šmejkala, Ústí nad Labem
Podkrušnohorské gymnázium Most
Základní školy
Fakultní základní škola České mládeže, Ústí nad Labem
Základní škola Neštěmická, Ústí nad Labem
Základní škola Karla IV., Ústí nad Labem
Základní škola SNP, Ústí nad Labem
Základní škola Palachova, Ústí nad Labem
Základní škola Elišky Krásnohorské, Ústí nad Labem
Základní škola Buzulucká, Teplice
Základní škola Lidická, Bílina
Chybí Vám odborná kvalifikace, abyste mohli vyučovat občanskou výchovu, základy společenských věd, dějepis či německý jazyk a literaturu na základní nebo střední škole?
Již vyučujete nebo pracujete a hledáte alternativní cestu k prezenčnímu studiu, abyste si požadovanou kvalifikaci doplnili?
Studijní program je v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
E-přihlášky do 1. ročníku studia budou moci zájemci podávat od 1. 5. do 1. 12. 2024.
Studium bude zahájeno v lednu 2025.
Komu je studium určeno?
Učitelům 2. stupně základní školy a učitelům střední školy i dalším zájemcům o práci učitele 2. stupně základní školy a učitele školy střední, kteří nesplňují předpoklad odborné kvalifikace v oborech
- Učitelství společenských věd pro učitele 2. stupně základní školy a střední školy
- Učitelství historie pro učitele 2. stupně základní školy a střední školy
- Učitelství německého jazyka a literatury pro učitele 2. stupně základní školy a střední školy
Jak dlouho a jakou formou studium probíhá?
Placené studium v rozsahu 300 vyučovacích hodin absolvujete ve třech semestrech. Zahajuje se vždy v letním semestru akademického roku a končí v následujícím letním semestru.
Výuka probíhá přímo v prostorách Filozofické fakulty v inspirativním a komfortním prostředí Kampusu UJEP.
Jak je studium zakončeno?
Studium je zakončeno závěrečnou zkouškou, která se skládá z prezentace a obhajoby písemné práce a z komisionální ústní zkoušky nad pedagogickým portfoliem.
Obdržením osvědčení o absolvování studia získáte požadovanou kvalifikaci učitele.
Co tvoří náplň studia?
Oblast pedagogicko-psychologická – během 70 vyučovacích hodin Vás uvede do obecně pedagogických teorií, zásad a zákonitostí vzdělávání a výchovy. Získáte také potřebné znalosti z oblasti psychologie.
Oblast oborově didaktická – v 80 vyučovacích hodinách Vámi zvoleného specializačního bloku (Učitelství společenských věd, Učitelství historie, Učitelství německého jazyka a literatury) získáte znalosti a dovednosti pro přípravu a realizaci výuky odpovídajícího předmětu na základní nebo střední škole.
Oblast pedagogické praxe – tvoří nedílnou součást studia, v níž během 150 vyučovacích hodin budete mít příležitost ověřit si získané teoretické poznatky z obou předchozích oblastí a začnete rozvíjet své pedagogické kompetence.
Závěrečná zkouška a závěrečné práce
Témata závěrečných prací (pdf)
Předměty v jednotlivých oborech DPS
- Učitelství společenských věd pro 2. stupeň základní školy a pro střední školy (PDF)
- Učitelství historie pro 2. stupeň základní školy a pro střední školy (PDF)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro 2. stupeň základní školy a pro střední školy (PDF)
Jaké jsou podmínky přijetí?
- Odeslání E-přihlášky
- Doložení kopie dokladu o absolvování vysokoškolského studia (diplomu).
Po odeslání přihlášky Vám bude zasláno rozhodnutí o přijetí.
Podmínky platby
- 21.000,- Kč / celkové studium
- 7.000,- Kč / semestr
Platí pro studium započaté v akademickém roce 2024/2025.
Platba bude hrazena za každý semestr samostatně, tedy částkou 7.000,- Kč vždy na začátku nového semestru převodem na bankovní účet Filozofické fakulty.
Důležité kontakty
Kontakty
e-mail: radka.szabo@ujep.cz
tel.: +420 475 286 498
kancelář: B 313
Úřední hodiny
- ÚT 9:00 - 14:00
- ST 9:00 - 14:00
- PÁ 10:00 - 15:00
Pracovní pozice
- manažerka pedagogických praxí CODP FF UJEP
Katedra filozofie a humanitních studií
Katedra germanistiky
Katedra historie
Doporučená literatura
- BELZ, H. – SIEGRIST, M., Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha 2001.
- CANGELOSI, J., S., Strategie řízení třídy. Praha 1994.
- ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty. (Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky.) 1. vyd. Hradec Králové 2002. FISHER, R., Učíme děti myslet a učit se. Praha 2011. HAVLÍNOVÁ, I., Didaktické náměty ro učitele OV A ZSV. Praha 2014. HELUS, Z., Pedagogicko-psychologické zdroje účinného vyučování. Praha 1990.
- JANÍK, T., HAVEL, J. (ed), 2005, Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3884-5.
- JANÍK, T., 2002, Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele. Brno: Pedagogická fakulta MU. ISBN 80-86633-011-2.
- KALHOUS, Z., OBST, O., 2002. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-253-X.
- KYRIACU, Ch., Klíčové dovednosti učitele. Praha 1996.
- KYRIACU, Ch., Řešení výchovných problémů ve škole. Praha 2005.
- MAŇÁK, JANÍK, ŠVEC, V., Kurikulum v současné škole. Brno 2008.
- MAZÁČOVÁ, N., 2014, Pedagogická praxe. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7290-673-4.
- PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha 1998
- PAULSON, F. L., PAULSON, P. R. Assesing Portfolio Using the Constructivist Paradigm. In: kolektiv autorů. Student Portfolios. A Collection of Articles. Arlington Heights: IRI/SkyLight Training and Publishing, 1996, s. 27-46. ISBN 1-57517-011-6.
- PETTY, G., 1996, Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7.
- PÍŠOVÁ, M. Portfolio v profesní přípravě učitele – otazníky, naděje, nebezpečí. In Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: UP, 2007, s. 39-52. ISBN 978-80-7395-024-8.
- Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha 2013.
- Rámcově vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Praha 2007.
- ŠVEC, C., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. 1. vyd. Brno 1996.
Obecné informace
Harmonogram pedagogických praxí na FF UJEP
Studenti svou prací a chováním reprezentují FF UJEP, budou proto dbát pokynů vedení cvičného zařízení a mentora. Budou dodržovat vnitřní řád zařízení a pravidla bezpečnosti práce, se kterými jsou povinni se seznámit. Budou dodržovat povinnost mlčenlivosti a ochrany osobních údajů.
Pedagogické praxe na FF UJEP se řídí směrnicí děkana Organizační pokyny k realizaci pedagogických a odborných praxí probíhají dle Metodiky pedagogických praxí.
Bakalářské studium - pedagogické praxe probíhají pouze ve variantě studijního plánu MAIOR. Pokud je student veden ve studijním plánu MAIOR na jednotlivých katedrách realizující učitelské programy (KFHS, KGER, KHI) Filozofické fakulty (číslo studenta začíná A...), postupuje podle níže uvedených pokynů jak administrativních, tak oborových didaktiků. Pokud je student veden na Pedagogické či Přírodovědecké fakultě, postupuje podle pokynů Centra praxí PF a PŘF.
Navazující Magisterské studium - pedagogické praxe probíhají ve variantě studijního plánu MAIOR i MINOR. Pokud student plní pedagogickou praxi na některé z kateder realizující učitelské programy (KFHS, KGER, KHI) Filozofické fakulty, postupuje podle níže uvedených pokynů jak administrativních, tak oborových didaktiků. Rozhodující je pracoviště, kde probíhá pedagogická praxe. Pokud student plní praxí na katedrách PF a PŘF, postupuje podle pokynů Centra praxí PF a PŘF.
Část administrativní
Na všechny pedagogické praxe se studující mohou přihlásit na základě konzultace s příslušným oborovým didaktikem, se kterým vyberou školu ze seznamu fakultních nebo spolupracujících škol. Nebude uznána praxe, kterou studující absolvuje bez předchozí domluvy s oborovým didaktikem. S ním se domluví na administrativním a odborném zajištění praxe.
Filozofická fakulta zajišťuje 2 skupiny pedagogických praxí:
A – PEDAGOGICKÉ PRAXE ADMINISTROVANÉ FILOZOFICKOU FAKULTOU
Někteří studující budou vyzváni k tomu, aby svým provázejícím učitelům dodali formuláře nutné pro absolvování praxe, které najdete níže:
- Dohoda o realizaci praxe
- Dohoda o provedení práce
- Výkaz odpracovaných hodin
- Žádost o uznání praxe (v případě neuznání praxe, bude student informován do 1 měsíce od podání žádosti)
- Žádost o změnu termínu konání praxe.
Jakákoli pedagogická praxe, která není předem domluvená s oborovým didaktikem, nebude uznána.
- Dohoda o realizaci praxe a Dohoda o provedení práce musí být doručena na Sekretariát KFHS a CODP dva týdny před nástupem na praxi. V Dohodě o provedení práce musí být uvedeno jméno a osobní číslo studenta. Pokud nebudou potřebné formuláře doručeny včas, nebude možné odpracované hodiny provázejícímu učiteli proplatit a praxi studentovi uznat.
- Dohoda o realizaci praxe – navštívíte vedení vybrané a oborovým didaktikem odsouhlasené fakultní či spolupracující školy, kde předkládáte Dohodu o realizaci praxe. Pokud vedení školy souhlasí s konáním praxe, dohodu podepisuje a jeden výtisk si nechává, druhý doručíte co nejdříve a rozhodně ještě před nastoupením na praxi na sekretariát KFHS a CODP. Po uzavření dohody vedení školy Vám přiřazuje provázející učitele.
Upozornění: bez podepsané a odevzdané dohody o realizaci praxe nelze na praxi nastoupit. - Kontaktujete provázejícího učitele a domluvíte nástup na praxi.
- Předáte provázejícímu učiteli požadavky konkrétní praxe a sdělíte mu, jaké doklady musí vyplnit. Jedná se o Dohodu o provedení práce a Výkazy práce.
- Nejdéle do tří dnů odevzdáte svému oborovému didaktikovi rozvrh praxe a v průběhu praxe mu neprodleně hlásíte jakékoli změny v rozvrhu.
- Po ukončení praxe odevzdáte oborovému didaktikovi portfolio vyplněné dle jeho pokynů před praxí.
B – PEDAGOGICKÉ PRAXE ADMINISTROVANÉ PŘÍMO ŠKOLOU
Studenti nedodávají provázejícím učitelům žádné formuláře nutné pro absolvování praxe.
Při administraci praxe budete postupovat jiným způsobem:
- Ve spolupráci s oborovým didaktikem si vyberete odpovídající školu ze seznamu fakultních a spolupracujících škol.
- Oborový didaktik Vám sdělí jméno konkrétního provázejícího učitele a kontaktní osoby na vybrané škole.
- Dle pokynů oborového didaktika navštívíte provázejícího učitele a domluvíte si konkrétní podmínky pro absolvování pedagogické praxe.
- Po absolvování pedagogické praxe odevzdáte oborovému didaktikovi příslušné portfolio a dále postupujete podle pokynů.
- Konkrétní pokyny získáte vždy od příslušného oborového didaktika.
Jakákoli pedagogická praxe, která není předem domluvená s oborovým didaktikem, nebude uznána.
Zde naleznete formuláře: Dohoda o realizaci praxe, Dohoda o provedení práce, Výkaz odpracovaných hodin, Žádost o uznání praxe a Žádost o změnu termínu konání praxe. Dokumenty i formuláře stáhněte a uložte do zařízení, poté vyplňujte, dohody o provedení práce otevřete v zařízení (počítači) v programu Adobe Acrobat.
Jakákoli pedagogická praxe, která není předem domluvená s oborovým didaktikem, nebude uznána.
Dohoda o realizaci praxe a Dohoda o provedení práce musí být doručena na Sekretariát KFHS dva týdny před nástupem na praxi. V Dohodě o provedení práce musí být uvedeno jméno a osobní číslo studenta. Pokud nebudou potřebné formuláře doručeny včas, nebude možné odpracované hodiny mentorovi praxe proplatit a praxi studentovi uznat.
Formuláře
- Dohoda o realizaci praxe
- Výkaz odpracovaných hodin
- Výkaz odpracovaných hodin - vzor pro vyplnění
- Žádost o uznání praxe
- Žádost o změnu termínu konání praxe
Bakalářská studia - prezenční forma
Bakalářská studia - kombinovaná forma
Magisterská studia - prezenční forma
- DPP Průběžná pedagogická praxe
- DPP Souvislá pedagogická praxe - jednoobor
- DPP Souvislá pedagogická praxe - dvouobor
Magisterská studia - kombinovaná forma
- DPP Průběžná pedagogická praxe KFHS
- DPP Průběžná pedagogická praxe KGER
- DPP Souvislá pedagogická praxe - jednoobor
- DPP Souvislá pedagogická praxe - jednoobor KGER
- DPP Souvislá pedagogická praxe - dvouobor
Část oborově didaktická
Katedra filozofie a humanitních studií
Pokyny k jednotlivým praxím:
Bakalářské studium:
- Observační pedagogická praxe - KFHS/OPP/KOPP
- Klinická pedagogická praxe - KFHS/B375
- Asistentská pedagogická praxe - KFHS/B376
Navazující Magisterské studium:
- Průběžná pedagogická praxe – KFHS/P418
- Souvislá pedagogická praxe na ZŠ – KFHS/P419
- Souvislá pedagogická praxe na SŠ – KFHS/P420
Katedra germanistiky
Akademický rok 2021/22
Katedra historie
Akademický rok 2021/22
Vedoucí centra
Manažerka pedagogických praxí
Sekretářka
Oboroví didaktici na katedře filozofie a humanitních studií
Oboroví didaktici na katedře germanistiky
Oboroví didaktici na katedře historie
Korespondenční adresa
Centrum oborových didaktik a pedagogických praxí – sekretariát katedry filozofie a humanitních studií
Filozofická fakulta UJEP
Pasteurova 3571/13
CZ-400 96 Ústí nad Labem
Vedoucí centra
O centru
Naše mise
Centrum oborových didaktik a praxí Filozofické fakulty UJEP, které vzniklo v roce 2021, je především metodickým pracovištěm oborových didaktik. Důležitou činností centra je organizační zajišťování praxí realizovaných na FF UJEP. V rámci učitelských studijních programů se jedná o systém pedagogických praxí na katedře filozofie a humanitních studií, na katedře germanistiky a na katedře historie. Odborné praxe jsou realizovány na katedře historie a při Centru pro dokumentaci a digitalizaci kulturního dědictví.
CODP FF UJEP
- spolupracuje s fakultními a spolupracujícími školami při realizaci pedagogických praxí
- realizuje vzdělávací aktivity pro pedagogy a pro žáky základních a středních škol
- realizuje doplňující pedagogické studium pro získání odborné kvalifikace pro výuku občanské výchovy a společenských věd, dějepisu a německého jazyka a literatury