Centrální rozvojové projekty (CRP)
Společný postup filozofických fakult v oblasti zvyšování kvality a prestiže humanitních a společenských věd II.
- Zadavatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Řešitel za FF UJEP: Mgr. Pavel Maškarinec, Ph.D.
- Doba trvání: 1. 1. 2020 - 31. 12. 2020
- Spoluřešitelé: Univerzita Hradec Králové, Ostravská univerzita
- Závěrečná zpráva FF UJEP
Výstupy
- HUMANITKY.CZ
- Panelová diskuze FF UHK na téma Uplatnitelnost absolventů humanitních a společenskovědních oborů, 4. 11. 2020.
- Panelová diskuze FF OU na téma Uplatnitelnost absolventů humanitních a společenskovědních oborů, 12. 11. 2020.
- Panelová diskuze FF UJEP a burza práce FF UJEP na téma Uplatnitelnost absolventů humanitních a společenskovědních oborů, 25. 11. 2020.
- Článek: Filozofické fakulty se pustily do boje proti tradovaným mýtům.
Společný postup filozofických fakult v oblasti zvyšování kvality a prestiže humanitních a společenských věd
- Zadavatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Řešitel za FF UJEP: Mgr. Pavel Maškarinec, Ph.D.
- Doba trvání: 1. 1. 2019 - 31. 12. 2019
- Spoluřešitelé: Univerzita Hradec Králové, Ostravská univerzita
- Závěrečná zpráva FF UJEP
Články
- Článek 24. 10. 2019, Novinky.cz: O absolventy humanitních oborů je na trhu práce zájem, ukázal průzkum
- Článek 19. 10. 2019, Peopletogether: O absolventy humanitních a společenskovědních oborů je na trhu práce zájem, vyplývá z unikátního průzkumu
- Článek 17. 10. 2019, OU: Humanitky.cz potvrzují výsledky sociologického šetření
- Článek 16.10. 2019, UHK: O absolventy humanitních a společenskovědních oborů je na trhu práce zájem, vyplývá z unikátního průzkumu
Anotace
Předkládaný projekt reaguje na uměle vytvářený negativní obraz studentů a absolventů humanitních a společenských věd ve veřejném prostoru a snahu o stigmatizaci humanitního a společenskovědního vzdělávání jako neperspektivního vysokoškolského sektoru.
Hledá společensky akceptovatelné řešení situace, kdy je cíleně podporována a finančně subvencována preference přírodovědného a technického vzdělávání, a to nejen ze strany státu, ale též samospráv. Potenciální absolvent humanitních a společenskovědních oborů (dále HaSVO) je tak a priori sociálně diskvalifikován označením za budoucího adepta úřadu práce či je degradována jeho kvalifikace. Tento dominující diskurz negativně ovlivňuje potenciál významu vysokoškolského vzdělávání v HaSVO, a nepřímo tak ideologizuje a dehumanizuje veřejný prostor striktním zaměřením na potřeby „výrobního sektoru“. Projekt hledá na základě odborných analýz způsoby a formy, jak tomuto v ČR převládajícímu diskurzu efektivně čelit, či jej dokonce zvrátit.
Za jeden z hlavních cílů si projekt klade podporu přímé interakce především mezi trhem práce (zaměstnavateli) a zainteresovanými vysokými školami za účelem zvýšení kvality vzdělávací činnosti, zejména v oblasti nastavení a optimalizace profesní přípravy budoucích absolventů humanitně zaměřených fakult. Současně projekt poskytuje prostředky k vytvoření efektivních nástrojů k posílení pozitivního vnímání HaSVO ve veřejném prostoru, a tím nepřímo ke zvýšení prestiže studia a kvality studentů a absolventů za pomoci příkladů dobré praxe. V této rovině projekt cílí na veřejnost, zaměstnavatele, střední školy, uchazeče i absolventy.