SZZ Německá filologie v česko-německém interkulturním kontextu
Navazující magisterské obory filologické do r. 2018
- Německá filologie v česko-německém interkulturním kontextu (SO 7310T339)
Garantka: doc. Mgr. Renata Cornejo, Ph.D.
Termíny odevzdání indexu a přihlášky ke SZZ (formulář studijního oddělení) – viz harmonogram FF UJEP (popř. informace studijního oddělení FF).
Mimo přihlášky na studijním oddělení podávají studující ke stejnému termínu také tzv. katederní přihlášku ke SZZ na katedře germanistiky, a to
- elektronicky na adresu kger@ujep.cz a
- v tištěné podobě ve dvojím vyhotovení (podepsanou) na sekretariátě KGER.
Tato přihláška má formu formuláře, obsahujícího literaturu ke zvoleným tématům v oblasti lingvistiky a literární vědy včetně seznamu četby k dějinám literatury NJO. Jsou-li součástí seznamu četby k literárním dějinám básně, jsou přiloženy k přihlášce ve zvláštním souboru jako příloha.
Seznam literatury ke zvoleným tématům je třeba předem konzultovat s vyučujícím daného předmětu popř. zkoušejícím dané oblasti!
SZZ probíhá v německém jazyce a skládá se z písemné a ústní části.
Písemná část obsahuje klauzurní práci ve formě eseje k interkulturní problematice s důrazem na česko-německý popř. česko-rakouský kontext. Písemná esej má rozsah 2 normostran (min. 550 – 600 slov). Studující má k dispozici 210 min. (3,5 hod.) a jednostranný výkladový slovník. V písemné části se hodnotí jak obsahová tak i jazyková správnost a přiměřenost formy eseje a její výsledek se promítá do celkového hodnocení SZZ.
Ústní část se skládá se ze dvou oblastí, literárněvědné a lingvistické. Pro každou oblast je vymezeno cca 30 min. Při ústní zkoušce je hodnocena rovněž přiměřenost jazykového projevu a komunikativní kompetence minimálně na rozvinuté úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (ERR). Ke zkoušce si studující s sebou přinese jeden výtisk přihlášky (včetně textů básní ze seznamu vlastní četby).
1) Oblast literárněvědná
V první části (literární dějiny) prokazuje studující schopnost orientovat se v dějinách literatury NJO od jejího počátku do současnosti z diachronního pohledu (vývoj literárních žánrů – román, novela, drama, lyrika) na základě znalostí kulturněhistorického kontextu jednotlivých literárních epoch a předložené vlastní četby. Tento seznam vlastní četby obsahuje minimálně 2 díla příslušného literárního žánru ke každému ze 7 tematických okruhů. Přitom je třeba dbát na to, aby vybraná díla reprezentovala vždy různé literární epochy, u okruhů 6 a 7 pak různé žánry popř. tendence a literární směry. Seznam četby obsahuje jednotlivé okruhy a k nim přiřazená literární díla s uvedením roku jejich prvního vydání. Zvolené básně jsou součástí seznamu četby a přiloženy jako příloha přihlášky. Tematické okruhy vycházejí z obsahu povinných kurzů literárních dějin v bakalářském studiu.
Tematické okruhy
- Der deutschsprachige Roman von den Anfängen bis Ende des 19. Jahrhunderts
- Der deutschsprachige Roman im 20. und 21. Jahrhundert
- Die deutschsprachige Novelle von den Anfängen bis zur Gegenwart
- Das deutschsprachige Drama von den Anfängen bis Ende des 19. Jahrhunderts
- Das deutschsprachige Drama im 20. und 21. Jahrhundert
- Die formstrenge Lyrik (Entwicklung, Tendenzen, Genres, Merkmale)
- Die formoffene Lyrik (Entwicklung, Tendenzen, Genres, Merkmale)
V druhé části prokazuje studující teoretické znalosti v oblasti interkulturní teorie a metod a schopnost aplikovat je na konkrétní literární text a interpretovat jej mj. v česko-německém kontextu.
- Literatur der frühen Neuzeit im deutsch-tschechischen Kontext
- Das Bild Böhmens, der Tschechen, Österreicher und Deutschen in der deutschsprachigen Literatur seit dem 18. Jahrhundert
- (E)Migrationsliteratur aus der Tschechoslowakei nach 1945
- Interkulturelle Literatur als Phänomen der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur
Studující si vybírá 2 z uvedených tematických okruhů, na které se připraví samostudiem 3 literárních děl a sekundární literatury v minimálním rozsahu 250 stran na každý okruh. Studující prokazuje schopnost čerpat ze sekundární literatury nové poznatky a na základě toho hlouběji porozumět dané problematice, umí zformulovat a obhájit své vlastní stanovisko.
2) Oblast jazykovědná
V první části prokazuje studující schopnost aplikovat teoretické poznatky i praktické kompetence z fonetiky a fonologie, morfologie, syntaxe, lexikologie, textové lingvistiky a stylistiky nabyté během studia nejen magisterského, ale i bakalářského na konkrétní text, který slouží jako základ pro rozpravu o dílčích tématech z výše jmenovaných disciplín.
Tematické okruhy
- Das deutsche Vokalsystem
- Das deutsche Konsonantensystem
- Suprasegmentale phonetische Erscheinungen
- Das Substantiv – morphologische, syntaktische und semantische Charakteristik
- Das Adjektiv - morphologische, syntaktische und semantische Charakteristik, Abgrenzung vom Adverb
- Das Verb - morphologische, syntaktische und semantische Charakteristik (v. a. grammatische Kategorien, Valenz)
- Ausdrucksmittel der Modalität (z.B. objektive vs. Subjektive Modalität, Modalwörter, Modalpartikeln)
- Satz, Satzarten, Satzformen (v. a. Satzgliedbestimmung u. Satzgliedstellung)
- Nebensatzklassifizierung
- Bedeutungsbeziehungen im Text
- Gliederung und Schichtung des Wortschatzes
- Mittel, Methoden und Arten der Wortbildung
- Wesensmerkmale der Phraseologismen
- Verschiedene Gruppen der Stilmittel, ihre Funktion im Text
- Merkmale der Textualität: Kohäsion und Kohärenz
Tematické okruhy - lingvistika
- Entwicklungstendenzen in der Lexik und Grammatik der deutschen Gegenwartssprache
- Historische Entwicklung des Hochdeutschen kontrastiv zum Niederdeutschen
- Textstilistik: Kommunikationsbereiche und ihre Textsorten
- Vergleichende Linguistik am Beispiel ausgewählter Phänomene aus der Lexikologie, Wortbildung, Phaseologie und Syntax
Studující si vybírá 2 z uvedených tematických okruhů, na které se připraví samostudiem odborné literatury v minimálním rozsahu 200 stran na každý okruh.