Forma studia: prezenční
Garant studijního programu: doc. PhDr. Václav Drška, Ph.D.
Charakteristika programu a profil absolventa: Druhý stupeň vysokoškolského studia studijního programu Historie má především za úkol připravit studenta pro erudované využívání a zpracování pramenného materiálu. Absolvent je vybaven spektrem dispozic a schopností k popisu a edici všech typů dochovaného materiálu a dalších památek s ohledem na dílčí zaměření, na něž se v rámci studia a kvalifikační práce orientoval. Od poznání dějinného vývoje a jeho principů je tak těžiště tohoto studijního cyklu přesunuto především k pomocným vědám historickým, historiografii a konrkétní zkušenosti studenta s uplatněním v historických a kulturních institucích.
Absolvent získá orientaci v dějinách českých zemí i v dějinách světa, schopnost vysvětlit problémy historického vývoje v kontextu současné historiografie. Dokáže problémy historického vývoje interpretovat a k nim zaujmout stanovisko podložené dobrou znalostí reálií historického vývoje. Prokazuje znalosti v oblasti vývoje české historiografie, dokáže vysvětlit její kontext s hlavními směry historiografie evropské (světové). Dokáže vybrat odovídající postup a metodu historické práce pro vlastní tvůrčí zpracování zvoleného tématu a přizpůsobit ho podmínkám pramenné základny a využít mezioborových vazeb. Využívá historicky a kulturně orientované instituce (archivy, muzea, instituce ochrany památek, galerie aj.), v jejichž struktuře se dobře orientuje. S ohledem na užší badatelské ukotvení FF UJEP v oblasti severních a severozápadních Čech dokáže srozumitelně formulovat principy a význam regionální historiografie.
Studijní plán (A21)
• Studijní plán maior
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HiNMgr-PK MA)
Povinné kurzy: 54 KB
Společný základ: 12 KB
• CELKEM: 66 KB
• Studijní plán minor
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HiNMgr-PK MI)
Povinné kurzy: 54 KB
• CELKEM: 54 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního programu: doc. Mgr. Pavel Maškarinec, Ph.D.
Charakteristika programu a profil absolventa: Studijní program se snaží rozšířit a prohloubit znalosti studentů v oblastech politické teorie, metodologie sociálních věd a komparativní politologie. Zvláštní důraz je kladen na tematické oblasti, jimž se věnuje současný srovnávací politologický výzkum (např. analýze proměn politického stranictví a volební a stranické soutěže, kvalitě demokracie a demokratického vládnutí ve víceúrovňové perspektivě, politickému chování, politické komunikaci a politickému marketingu apod.), a sice tak, aby absolventi studijního programu byli schopni analyzovat, kontextualizovat a interpretovat současné společenské a veřejně-politické problémy a výzvy, jimž čelí liberálně-demokratický model vládnutí současné společnosti, a to na různých úrovních vládnutí.
Absolvent získá široké a hluboké znalosti a porozumění předmětu a rozsahu oboru odpovídající soudobému stavu poznání. Hluboké a široké znalosti a porozumění studenti získají jak v oblasti jednotlivých teoretických paradigmat a konceptuálních přístupů politologie, tak v případě podobně silného důrazu, jenž bude kladen na zvládnutí výzkumných metod a technik analýzy společensko-vědních dat umožňující hlubší porozumění konkrétnímu empirickému materiálu (problematice), s nezbytným vědomím a porozuměním nejen možnostem, ale i omezením využití poznatků souvisejících oborů. Absolvent tak získá odborné znalosti a schopnosti porozumění politologickým a společensko-vědním problémům, spolu se znalostí nejnovějších trendů výzkumu v současné politologii (např. formách vládnutí a řízení politik uplatňovaných na různých úrovních vládnutí, politickému chování, spolu s porozuměním strategiím jednotlivých aktérů, které se účastní politického procesu). Právě kombinace (znalost a porozumění) jak teoriím a konceptům, tak metodám přitom povede k tomu, že absolvent získá odborné dovednosti nutné pro volbu vhodného teoretického a konceptuálního rámce a s nimi souvisejících metod a technik analýzy dat, jež mu umožní samostatně vymezit a tvůrčím způsobem řešit teoretický a praktický problém v oboru. Například analyzovat konkrétní politické procesy, systematicky analyzovat, kontextualizovat a interpretovat tyto politické procesy, s použitím pokročilých výzkumných postupů v oboru, a tímto způsobem získávat nové původní informace a navrhovat varianty možného řešení teoretických i praktických problémů, s nezbytným vědomím a porozuměním nejen možnostem, ale i omezením získaných odborných znalostí a dovedností. Absolvent tak bude schopen kombinovat a propojovat poznatky z jednotlivých oborů politologie a porozumět a kriticky hodnotit formu i dopady jednotlivých politik a přístupů k řešení společenských a politických problémů, díky čemuž bude schopen nalézt široké uplatnění ve veřejném i soukromém sektoru. Díky výše uvedeným odborným znalostem a dovednostem získá student odbornou způsobilost samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím a proměňujícím se prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům svého rozhodování. Díky důrazu na rozvoj samostatných odborných znalostí, dovedností, způsobilostí a analytickým schopnostem samostatně analyzovat a řešit problémy a důsledné přípravě pro široké spektrum činností bude absolvent studijního programu schopen nést konečnou odpovědnost za výsledky jím vymezené, koordinované a realizované odborné činnosti (nejen samostatně, ale i včetně vedení týmu spolupracovníků), samostatně řešit etické problémy, srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory a jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v alespoň cizím jazyce.
Studijní plán (A21)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2NPo-PK)
Povinné kurzy: 102 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2NPo-PVK)
Typ 1: 12 kB
Typ 2: 6 KB
• CELKEM: 120 KB
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2NPo-PK MA)
Povinné kurzy: 66 KB
• CELKEM: 66 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2NPoBc-PK MI)
Povinné kurzy: 54 KB
• CELKEM: 54 KB
Forma studia: prezenční, kombinovaná
Garant studijního programu: doc. Mgr. Jiří Hoblík, Ph.D.
Charakteristika studijního programu a profil absolventa: Studijní program Učitelství společenských věd pro střední školy navazuje na bakalářský studijní program Společenské vědy pro vzdělávání, v němž jsou vyloženy obecné základy společenských věd a aktuální problémy společenského a politického života. Svou pedagogickou a didaktickou orientaci opírá o požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro základní školy, Rámcově vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání a Rámcově vzdělávacích programů odborného školství tak, aby jeho absolventi byli schopni bezprostředně využít své odborné znalosti, získané schopnosti ke kvalifikované přípravě a realizaci výchovně vzdělávacího procesu na sekundárním stupni vzdělávání.
Studium je koncipováno tak, aby jeho absolvent disponoval širokými obecnými znalostmi humanitních a společenských věd v rozsahu odpovídajícímu soudobému stavu poznání.
Studijní plán (A21) Prezenční studium
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2USVSŠ-PK MA PS)
Povinné kurzy: 37 KB
Učitelská propedeutika: 20 KB
Oborová didaktika: 20 KB
Praxe: 9
• CELKEM: 76 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2USVSŠ-PK MI PS)
Povinné kurzy: 25 KB
Oborová didaktika: 20 KB
Praxe: 9 KB
• CELKEM: 54 KB
• Studijní plán JEDNOOBOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2USVSŠ-PK)
Povinné kurzy: 62 KB
Učitelská propedeutika: 20 KB
Oborová didaktika: 20 KB
Praxe: 18 KB
• CELKEM: 120 KB
Studijní plán (A21) Kombinované studium
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2USVSŠ-PK MA KS)
Povinné kurzy: 37 KB
Učitelská propedeutika: 20 KB
Oborová didaktika: 20 KB
Praxe: 9 KB
• CELKEM: 76 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2USVSŠ-PK MI KS)
Povinné kurzy: 25 KB
Oborová didaktika: 20 KB
Praxe: 9 KB
• CELKEM: 54 KB
• Studijní plán JEDNOOBOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2USVSŠ-PK KS)
Povinné kurzy: 62 KB
Učitelská propedeutika: 20 KB
Oborová didaktika: 20 KB
Praxe: 18
• CELKEM: 120 KB
Poznámky k organizaci studia
Informace pro studenty kombinované formy studia:
• Prezenční část studia (přednášky a zkoušky): Prezenční výuka je realizována v průběhu semestru v blocích, které se uskuteční ve dnech vždy jednou za 14 dní (pátek, sobota). Aktuální rozvrhy výuky je vždy zveřejněna začátku aktuálního semestru v univerzitním studijním systému STAG.
• Organizace distanční části studia: Pro výuku v distanční části studia realizuje katedra filozofie a humanitních studií komplexní systém studijních materiálů, jejichž základ představují metodické listy. Ty přinesou studentovi úplný přehled studijních materiálů (monografií, studií, elektronických informačních zdrojů), které by měly postačit pro úspěšné absolvování daného kurzu. Materiály budou na počátku studia přístupny studentům kombinovaného studia prostřednictvím MOODLE, který představuje základní technickou platformu pro vlastní organizaci kombinované formy studia magisterského studijního programu Učitelství společenských věd pro SŠ.
Povinně volitelné kurzy: Tyto kurzy mají zpravidla společný rozsah výuky (4-8 hod prezenční výuky + 15 - 20 hod distančně organizované výuky), zakončením je zápočet a výši kreditů (až 4 KB). Jejich nabídka je aktualizována v informačním systému STAG vždy před zahájením semestru.
Forma studia: prezenční, kombinovaná
Garant studijního programu: doc. PhDr. Martin Lachout, Ph.D., MBA
Charakteristika studijního programu a profil absolventa: Cílem studia je získat ucelenou teoreticko-praktickou kvalifikaci potřebnou pro výkon profese učitele/učitelky německého jazyka pro střední školy. Výuka je zaměřena zejména na oborovou didaktiku, pedagogiku a psychologii. Vedle toho si studenti a studentky prohloubí svou komunikační a interkulturní kompetenci a rozšíří své znalosti z oblasti lingvistiky a literární vědy.
Absolvent/ka zná moderní metodické postupy, zásady a formy výuky německého jazyka, zejména osvojování jazykových prostředků (výslovnost, pravopis, slovní zásoba, gramatika) a efektivního rozvíjení základních řečových dovedností (mluvený projev, psaný projev, čtení s porozuměním, poslech s porozuměním). Absolvent/ka zná obsah závazných kurikulárních dokumentů a legislativní rámec výuky cizích jazyků na středních a základních školách v ČR. Absolvent/ka umí provést didaktickou analýzu učiva a použít vhodné formy a metody výuky k dosažení výchovně vzdělávacích cílů v daném kurikulu. Absolvent/ka získá dovednosti potřebné k ovládání nových výukových technologií a metod, technických prostředků a médií pro moderní interaktivní formy vyučování cizím jazykům nezbytné pro efektivní rozvíjení komunikační kompetence žáků.
Studijní plán (A21) Prezenční studium
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UNJSŠ-PK)
Povinné kurzy: 108 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2UNJSŠ-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 12 KB
• CELKEM: 120 KB
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UNJSŠ-PK MA)
Povinné kurzy: 76 KB
• CELKEM: 75 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UNJSŠ-PK MI)
Povinné kurzy: 44 KB
• CELKEM: 44KB
Studijní plán (A24) Prezenční studium (Pro studenty, kteří nastoupí v akademickém roce 2024/2025)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UNJSŠ-PK24)
Povinné kurzy: 108 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2UNJSŠ-PVK24)
Povinně volitelné kurzy: 12 KB
• CELKEM: 120 KB
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UNJSŠ-PK24 MA)
Povinné kurzy: 76 KB
• CELKEM: 75 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UNJSŠ-PK24 MI)
Povinné kurzy: 44 KB
• CELKEM: 44KB
Studijní plán (A21) Kombinované studium
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UNJSŠ-PK KS)
Povinné kurzy: 108 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2UNJSŠ-PVK KS)
Povinně volitelné kurzy: 12 KB
• CELKEM: 120 KB
Studijní plán (A24) Kombinované studium (Pro studenty, kteří nastoupí v akademickém roce 2024/2025)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UNJSŠ-PK24 KS)
Povinné kurzy: 108 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2UNJSŠ-PVK24 KS)
Povinně volitelné kurzy: 12 KB
• CELKEM: 120 KB
Poznámky k organizaci studia a studijnímu plánu
Informace pro studenty kombinované formy studia:
• Prezenční část studia (přednášky a zkoušky): Prezenční výuka je realizována v průběhu semestru v blocích, které se uskuteční ve dvou dnech vždy jednou za 14 dní (pátek, sobota). Aktuální rozvrh výuky je vždy zveřejněn na začátku aktuálního semestru v univerzitním studijním systému STAG.
• Organizace distanční části studia: Pro výuku v distanční části studia realizuje katedra germanistiky komplexní systém studijních materiálů, jejichž základ představují metodické listy. Ty přinesou studentovi úplný přehled studijních materiálů (monografií, studií, elektronických informačních zdrojů), které by měly postačit pro úspěšné absolvování daného kurzu. Materiály budou na počátku studia přístupny studentům kombinovaného studia prostřednictvím MOODLE, který představuje základní technickou platformu pro vlastní organizaci kombinované formy studia bakalářského studijního programu Učitelství německého jazyka a literatury pro SŠ.
Povinně volitelné kurzy: Tyto kurzy mají zpravidla společný rozsah výuky (4-8 hod. prezenční výuky + 15-20 hod. distančně organizované výuky), zakončením je zápočet a výši kreditů (4 KB). Jejich nabídka je aktualizována v informačním systému STAG před zahájením semestru.
Forma studia: prezenční, kombinovaná
Garant studijního programu: prof. PhDr. Radek Fukala, Ph.D.
Charakteristika programu a profil absolventa: Studijní program je určen především pro absolventy bakalářského studijního programu Historie pro vzdělávání. V rámci studijního plánu programu prohloubí studenti své faktografické a metodologické základy získané v bakalářském stupni, a to s důrazem na oborové didaktiky a získání poznatků o mezioborových vztazích historie. Oborové didaktiky jsou propojeny s pedagogickými, psychologickými a dalšími disciplínami společného základu a pedagogickou praxí. Kromě nadstavby oborového vzdělání poskytuje studium poznatky a praktické dovednosti v oborových didakticko-metodických předmětech a prostřednictvím předmětů pedagogického a psychologického zaměření profiluje studenta pro povolání středoškolského učitele.
Absolvent získá ucelenou teoreticko-praktickou kvalifikaci potřebnou pro výkon profese učitele dějepisu, disponuje kvalitním přehledem o historickém vývoji českých i obecných dějin, dokáže v tomto kontextu též prezentovat vývoj způsobů a postupů historickografického poznávaní problematiky. V této oblasti vykazuje rámcové a systematické vědomosti. Výuku dějepisného obsahu dále dokáže reflektovat ve vztahu k potřebám a možnostem žáků, a to jak v rovině kognitivních procesů, tak i v rovině hodnotové a postojové. Díky segmentu obecně pedagogických a psychologických předmětů i hlubšímu školení v oblasti aspektů oborové didaktiky je dále absolvent vybaven spektrem schopností a dovedností, prostřednictvím nichž dokáže kvalitně prezentovat dějepisnou problematiku v rámci každodenní výuky na střední škole. Respektuje přitom rámec pedagogicko-psychologických požadavků na realizaci kvalitní výuky a rovněž tvůrčím způsobem pracuje s výsledky soudobého směřování oborové didaktiky dějepisu. Díky souvislé pedagogické praxi, kterou v průběhu praxi, kterou v průběhu studia podstoupí, má vlastní praktické zkušenosti s výukou dějepisu na střední škole a rovněž disponuje základní znalostí o organizaci a provozu této školy. Umí diagnostikovat vědomosti a dovednosti žáků s ohledem na jejich potřeby, možnosti a individualitu stejně jako na vzdělávací a sociální kontext, získává dovednost uplatňovat pedagogický takt při jednání s rodiči a sociálními partnery školy, ale zejména při výchovně vzdělávací práci se žáky, čímž vytváří příznivé psychosociální prostředí pro učení. Dokáže uplatňovat obecné didaktické i speciální pedagogické vědomosti a dovednosti umožňující pracovat s žáky odlišného sociokulturního prostředí a s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, umí zvolit vhodné metody hodnocení procesu výuky a výsledků učení, včetně sebehodnocení, je schopen též implementovat do reálného vzdělávacího procesu moderní vyučovací trendy a strategie. Umí řešit samostatně náročné situace, je schopen řešit etické a legislativní problémy spojené s vzdělávacím procesem. Má schopnost pedagogického myšlení, rozumí základním pedagogickým problémům a uskutečňuje výchovná rozhodnutí včetně pedagogické a psychologické intervence. Získává schopnost rozvíjet kritické myšlení svých žáků, rozvíjí tak jejich schopnosti a individuální charakteristiky s ohledem na společenskovědní vzdělávací obsah, je schopen samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadě se vyvíjejícím prostředí, má dovednost využívat obecně platné didaktické principy, umí jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v alespoň jednom cizím jazyce.
Studijní plán (A21) Prezenční studium
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UHISŠ-PK MA PS)
Povinné kurzy: 37 KB
Učitelská propedeutika: 20 KB
Oborová didaktika: 10 KB
Praxe: 9 KB
• CELKEM: 76 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UHIS%S-PK MI PS)
Povinné kurzy: 25 KB
Oborová didaktika: 10 KB
Praxe: 9 KB
• CELKEM: 44 KB
Studijní plán (A21) Kombinované studium
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UHI SŠ-PK MA KS)
Povinné kurzy: 37 KB
Učitelská propedeutika: 20 KB
Oborová didaktika: 10 KB
Praxe: 9 KB
• CELKEM: 76 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2UHISŠ-PK MI KS)
Povinné kurzy: 25 KB
Oborová didaktika: 10 KB
Praxe: 9 KB
• CELKEM: 44 KB
Poznámky k organizaci studia a studijnímu plánu
Informace pro studenty kombinované formy studia:
• Prezenční část studia (přednášky a zkoušky): Prezenční výuka je realizována v průběhu semestru v blocích, které se uskuteční ve dvou dnech vždy jednou za 14 dní (pátek, sobota). Aktuální rozvrh výuky je vždy zveřejněn na začátku aktuálního semestru v univerzitním studijním systému STAG.
• Organizace distanční části studia: Pro výuku v distanční části studia realizuje katedra historie komplexní systém studijních materiálů, jejichž základ představují metodické listy. Ty přinesou studentovi úplný přehled studijních materiálů (monografií, studií, elektronických informačních zdrojů), které by měly postačit pro úspěšné absolvování daného kurzu. Materiály budou na počátku studia přístupny studentům kombinovaného studia prostřednictvím MOODLE, který představuje základní technickou platformu pro vlastní organizaci kombinované formy studia navazujícího magisterského studijního programu Učitelství historie pro SŠ.
Povinně volitelné kurzy: Tyto kurzy mají zpravidla společný rozsah výuky (4-8 hod. prezenční výuky + 15-20 hod. distančně organizované výuky), zakončením je zápočet a výši kreditů (4 KB). Jejich nabídka je aktualizována v informačním systému STAG před zahájením semestru.
Absolvent/ka má znalosti z oblasti lingvistiky, literární vědy a kulturněhistorického prostředí německojazyčné oblasti se zvláštním zřetelem na česko-německý kontext a rozvoj interkulturní kompetence. Dosažené filologické vzdělání mu/jí tak umožňuje dobrou orientaci v interkulturním prostředí středoevropského prostoru se zaměřením na česko-německé a česko-rakouské vztahy.
• Povinné kurzy (A2HIkgCnk-PK)
Povinné kurzy: 95 KB
Cizí jazyk: 5 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2HIkgCnk-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 20 KB (kromě PVK odborných praxí a zahraničního pobytu - viz vždy dle aktuální nabídky KGER v daném semestru)
• CELKEM: 120 KB
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HIkgCnK-PK KS)
Povinné kurzy: 100 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2HIkgCnk-PVK KS)
Povinně volitelné kurzy: 20 KB
• CELKEM: 120 KB
Poznámky k organizaci studia a studijnímu plánu
Forma studia: prezenční, kombinovaná
Absolvent je vybaven kompetencemi pro výkon agendy na všech úrovních ochrany kulturního dědictví a samostatné odborné a vědecké práce v oblasti péče o kulturní dědictví. Ovládá odbornou terminologii v oblasti památkové péče. Zná hlavní právní normy vytvářející právní rámec péče o památky v ČR. Prokazuje znalost vývoje evropské architektury a umění. Dokáže interpretovat historické stavby a jejich stavební vývoj. Prokazuje základní znalost historických stavebních konstrukcí. Ovládá metodologii stavební historie a výzkumu architektonického dědictví. Dokáže interpretovat a analyzovat její struktury. Ovládá metodologii výzkumu a interpretace svědectví nehmotné kultury, je schopen tvůrčím způsobem spojovat oblast hmotného i nehmotného kulturního svědectví k originálním interpretacím v oblasti dějin mentalit, každodennosti či genderové problematiky. Zná a dokáže vysvětlit v této oblasti specifika regionu a dovede formulovat a vysvětlit koncepce, možnosti, vhodnost i rizika použití. Ovládá základní postupy prezentace kulturního dědictví.
• Povinné kurzy (A2HiNMgr-PK)
Povinné kurzy: 40 KB
Společný základ: 12 KB
• Specializace Péče o kulturní dědictví - Povinné kurzy (A2PkdNMgr-PKs)
Povinné kurzy: 35 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2PkdNMgr-PVKs)
Povinně volitelné kurzy: 33 KB
• CELKEM: 120 KB
• Povinné kurzy (A2HiNMgr-PK KS)
Povinné kurzy: 40 KB
Společný základ: 12 KB
• Specializace Péče o kulturní dědictví - Povinné kurzy (A2PkdNMgr-PKs KS)
Povinné kurzy: 35 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2PkdNMgr-PVKs KS)
Povinně volitelné kurzy: 33 KB
• CELKEM: 120 KB
Poznámky k organizaci studia a studijnímu plánu
Absolvent ovládá historickou metodu, je schopen uplatnit ji ve výzkumu dle svého odborného zaměření. Je seznámen s pokročilou metodologií oboru, s moderními výzkumnými, zejména mezioborovými postupy, je kompetentní v jejich uplatňování. Ovládá moderní oborový diskurs v hlavních tématech historického bádání, je schopen ho využít tvůrčím způsobem ve vlastní práci. Je hlouběji seznámen s vývojem historie jako oboru a dokáže samostatně formulovat výzkumné projevy s vysokým stupněm odborné i společenské relevance.
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HiNMgr-PK MA)
Povinné kurzy 54 KB
Společný základ: 12 KB
• CELKEM 66 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A21HiNMgr-PK MI)
Povinné kurzy: 40 KB
Společný základ (průprava DP): 12 KB
• CELKEM: 54 KB
Poznámky k organizaci studia a studijnímu plánu
Forma studia: prezenční, kombinovaná
Garant studijního programu: doc. PhDr. Václav Drška, Ph.D.
Charakteristika programu a profil absolventa: Druhý stupeň vysokoškolského studia studijního programu Historie má především za úkol připravit studenta pro erudované využívání a zpracování pramenného materiálu. Specializace Archivnictví sleduje především poskytnutí hlubší odborné znalosti v různých oblastech archivní vědy. Umožňuje studentům sofistikovaný, strategickými a koncepčními prvky vybavený pohled na vybranou problematiku archivnictví i archivistiky, jenž je předpokladem pro řešení náročnějších úkolů spjatých s hodnocením, pořádáním a zpřístupňováním archivních pramenů, stejně jako s různými druhy prezentace archiválií a archivů jako takových.
Absolvent disponuje širokými znalostmi v oblasti archivnictví a archivistiky. Je obeznámen s aktuálními problémy českého a světového archivnictví, dokáže je aplikovat ve sféře své působnosti. Disponuje uceleným přehledem o písemnostech (a jiných pramenech), uložených v archivech, dokáže přesně rozeznávat jejich druhy, významové roviny a zařazovat je do kontextu historického vývoje. Je schopen aplikovat adekvátní postupy při zpřístupňování archivního materiálu. Dokáže rovněž vhodně používat různé modely praktické aplikace teoretických a praktických poznatků v oblasti prezentace národního archivního dědictví, archivů a archivnictví.
• Povinné kurzy (A2HiNMgr-PK)
Povinné kurzy: 40 KB
Společný základ: 12 KB
• Specializace Archivnictví - Povinné kurzy (A2ArchNMgr-PKs)
Povinné kurzy: 35 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2ArchNMgr-PVKs)
Povinně volitelné kurzy: 33 KB
• CELKEM: 120 KB
• Povinné kurzy (A2HiNMgr-PK KS)
Povinné kurzy: 40 KB
Společný základ: 12 KB
• Specializace Archivnictví - Povinné kurzy (A2ArchNMgr-PKs KS)
Povinné kurzy: 35 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2ArchNMgr-PVKs)
Povinně volitelné kurzy: 33 KB
• CELKEM: 120 KB