Doc. Mgr. Michaela Fišerová, M.A., Ph.D.
Kontakty
e-mail: michaelafiserova@yahoo.fr
tel.: 475 286 502
kancelář: B 213
Vzdělání
- 2004: Mgr. v oboru kulturologie, Univerzita Komenského Bratislava, Slovensko
- 2006: M.A. v oboru estetika, Université Paris 8, Paříž, Francie
- 2009: Ph.D. v oboru filozofie, Université Paris 7, Paříž, Francie
- (jednohlasné ocenění “tres honorable avec félicitations de jury”, 8 posudků mezinárodní komise)
Habilitace
- 2020: "docent" v oboru filosofie, Masarykova univerzita v Brně, ČR (jednohlasné rozhodnutí vědecké rady FF MU)
Specializace v oboru
- novověká filozofie
- současná francouzská filosofie
- politická filosofie
- estetika
- etika
Ocenění a stipendia
- 2004: Cena rektora Univerzity Komenského v Bratislavě za vynikající diplomovou práci
- 2004/2005, 2007, 2008, 2009: Stipendium Francouzské vlády
- 2008, 2009: Stipendium pro vynikající doktorandy, Université Paris 7
- 2012: Stipendium Nadace Jana Husa
Zaměstnání
- 2010-2018: odborný asistent na Univerzitě Karlově v Praze, Fakulta humanitních studií, katedra Elektronické kultury a sémiotiky (HPP)
- 2012-2019: akademický pracovník na Metropolitní univerzitě Praha, katedra Mediálních studií (VPP, 2018-2020 HPP, výuka v angličtině)
- 2020-2022: docent na Metropolitní univerzitě Praha, katedra Mediálních studií (HPP, výuka v angličtině)
- od 2022: docent na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně, katedra Filozofie a humanitních studií (HPP)
Externí výuka
- 2007, 2008, 2009: Univerzita Komenského Bratislava, Filozofická fakulta
- 2011, 2012: Univerzita Karlova Praha, Fakulta sociálních věd
- 2013, 2018: Masarykova univerzita Brno, Filozofická fakulta
- od 2020: Akademie múzických umění, Praha
Vedení rigorózních a disertačních prací
Rigorózní práce (vedena)
- Petra Petersson (Mediální studia, MUP)
Disertační práce (vedeny)
- Bartoňová Tereza (Sémiotika a filosofie komunikace, FHS UK)
- Novák Vojtěch (Sémiotika a filosofie komunikace, FHS UK)
- Puškárik Tomáš (Sémiotika a filosofie komunikace, FHS UK)
- Badurová Chavalková Tatiana (Obecná antropologie, FHS UK)
- Záleský Vojtěch (Mediální studia, MUP)
Disertační práce (obhájena)
- Sluková Tereza (Sémiotika a filosofie komunikace, FHS UK)
Členství v oborových radách
- 2014-2020: doktorský obor Sémiotika a filosofie komunikace, FHS UK
- od 2016: doktorský obor Mediální studia, MUP
Další akademické funkce
- 2013-2015: vedoucí Centra pro studium mediální kultury, MUP
- od 2020: členství v ediční radě vydavatelství odborné literatury MUP Press
- od 2021: hodnotitel v Národním akreditačním úřadu v oblasti Filozofie, religionistika a teologie
Grantové agentury
- od 2018: hodnotitel, Agentúra pre vedu a vývoj (APVV, SR)
- od 2020: hodnotitel, Grantová agentura Univerzity Karlovy (GAUK, ČR)
- od 2021: členství v oborové komisi OK4 “Společenské a humanitní vědy”, GAČR
- od 2021: místopředseda panelu 401 "Filosofie, teologie, religionistika", GAČR
- od 2021: členství v panelu 401 "Filosofie, teologie, religionistika", GAČR
Výzkumné granty GAČR
- 2014-2016: Dekonstrukce podpisu. Metafyzická dimenze legální mediační politiky, panel 401 Filosofie teologie religionistika (hlavní řešitel)
- 2021-2024: Robert Saudek, trasy písma. Panel 406 Lingvistika a literární vědy (vedl. řešitel)
Členství ve vědeckých asociacích (výběr)
- American Philosophical Association, USA
- Association Jacques Derrida, FR
- Centre de Sociologie des Pratiques et Représentations Politiques, FR
- European Society for Aesthetics, EU
- Společnost pro estetiku, ČR
- Slovenské filozofické združenie, SR
Zvané přednášky (výběr)
- Obraz ako paradox. Paradoxy a hranice racionality. FF UCM, Trnava, 2007
- Co je vizualita? Terminologie amerických a francouzských vizuálních studií, Centrum pro dějiny obrazu a vizuální kultury FF Masarykova univerzita, Brno, 2011
- Obraz a moc. Univerzita Palackého, Olomouc, 2012
- Jacques Derrida: dekonstrukce znaku, FLÚ AVČR, Praha, 2012
- Jacques Rancière: reprezentácia, nereprezentovateľné, zdieľanie vnímateľného, Tranzit / Vysoká škola muzických umení, Bratislava, 2013
- Fotografie jako relikvie. Umění dívat se. Západočeská galerie v Plzni,Plzeň, 2013
- Dekonstrukce: signifikace, interpretace, diseminace. FF Jihočeská univerzita, České Budějovice, 2014
- Dekonstrukce podpisu. Jacques Derrida a opakování neopakovatelného, Filosofická jednota, FF Masarykova univerzita, Brno, 2018
- Jacques Derrida: Síla zákona. FF Masarykova univerzita, Brno, 2019
- Visual Knowledge in Science: Schema and Dispositive. FAMU, Praha, 2019
- Fotografie jako utopická technologie. FF Masarykova univerzita, Brno, 2021
- Deconstructing Covid-19.(online) Syracuse university, New York, USA, 2021
- Deleuze and Guattari Studies – letní univerzita (online), 2 přednášky, AVČR, Praha. 2021
- Co znamená pohladit zvíře?, Filosofická jednota, Univerzita Palackého, Olomouc, 2021
- Podnety z francúzskej filozofie postmoderny pre politické myslenie 21. storočia,Univerzita Mateja Bella, Banská Bystrica, 2021
- Síra rámů. Přerámování fotografií ilustrujících fake news, Společnost pro filosofickou antropologii FHS UK, Praha, 2022
- Going Viral. Affective Hacceities on Social Networks.FLÚAVČR, Praha 2022
Organizování mezinárodních filosofických konferencí (výběr)
- Deleuze and signs. 2015, Praha, Univerzita Karlova
- Critique and deconstruction. 016, Praha, Univerzita Karlova
- What is Style? Revisiting Deleuze and Derrida. 2017, Praha, Univerzita Karlova
- Jacques Derrida et la technologie. 2019, Paříž, Columbia Global Centre
- Deleuze and Guattari Studies. Conference. 2021, Praha, AVČR
Cizí jazyky
- angličtina: výborná znalost (10 let výuky v angličtině na MUP, aktivní účast na zahraničních konferencích, publikace v zahraničních časopisech a vydavatelstvích)
- francouzština: výborná znalost (baccalaurérat /francouzská maturita/ z francouzštiny na bilingvním lyceu v Bratislavě, magisterské i doktorské studium absolvované na univerzitách v Paříži, aktivní účast na zahraničních konferencích, publikace v zahraničních časopisech a vydavatelstvích)
- slovenština: výborná znalost (rodilá mluvčí)
Publikační činnost
- Orcid ID: 0000-0002-1981-9468
- WoS Researcher ID: B-5587-2017
- Scopus Author ID: 26033328100
- H-index, WOS – 3,00
- Web s publikacemi: https://michaelafiserova.academia.edu/
Počet citací
- české a slovenské: 54
- zahraniční: 15
Monografie
Zahraniční
- Partager le visible. Repenser Foucault. Paris: L’Harmattan 2013. https://www.editions-harmattan.fr/livre-partager_le_visible_repenser_foucault_michaela_fi_erov-9782343021119-42463.html
- Event of Signature. Jacques Derrida and Repeating the Unrepeatable. New York: SUNY Press, 2022. https://sunypress.edu/Books/E/Event-of-Signature
České
- Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum 2015. https://karolinum.cz/knihy/fiserova-obraz-a-moc-19775
- Dekonstrukce podpisu. Jacques Derrida a opakování neopakovatelného. Praha: Togga, 2016. https://www.togga.cz/dekonstrukce-podpisu--jacques-derrida-a-opakovani-neopakovatelneho/
- Gilles Deleuze o literatuře: mezi uměním, animalitou a politikou. (spoluautoři Martin Charvát a Gregg Lambert) Praha: Togga 2018. https://www.togga.cz/gilles-deleuze-o-literature--mezi-umenim--animalitou-a-politikou/
- Kyberfotografie. Neprůzračné médium a technologický realismus.(spoluautor Martin Charvát) Praha: Togga 2019. https://www.togga.cz/kyberfotografie-nepruzracne-medium-a-technologicky-realismus/
- Fragmentární vidění. Ranciere, Derrida, Nancy. Praha: Togga, 2019. https://www.togga.cz/fragmentarni-videni/
Články v časopisech (výběr)
Zahraniční
- La photographie et le politique. Marges, Université Paris 8, 2005, č. 4, s. 94-105.
- Censure et dissidence : la lutte des représentations. Tumultes, Université Paris 7 / Éditions Kimé, 2009, č. 32-33, s. 57-77.
- Pragmatical Paradox of Signature, Signata, 2018, č. 9, s. 485-50.
- There's no regime beyond representation: Deconstructing Rancière's antinomies,
- Philosophy Today, roč.62, 2018, č. 1, s. 215-234.
České a slovenské
- Mimo logiky reprezentácie. Problém nereprezentovateľného vo filozofii obrazu J. Rancièra. Filozofia, 2008, roč. 63, č. 7, s. 582-591.
- Kríza reprezentácie. Filozofia, 2009, roč. 64, č. 5, s. 454-464.
- Blow up – le puzzle sémiotique. Interpretationes, Praha: Karolinum, 2011, roč. , č. 2, s. 127-139.
- Text, ktorý rozvrátil poriadok svojho sveta. Filozofia, 2011, roč. 66, č. 7, s. 667-682.
- Odložený význam. Derrida o sémantickej konštrukcii a deštrukcii. Filozofia, 2014, roč. 69, č. 1, s. 11-21.
- Drift dekonštrukcie. Filozofia, 2015, roč. 70, č. 3, s. 215-228.
- Meta-reprezentace. Michel Foucault a sémantické násilí strukturalismu. Filozofia, 2016, roč. 71, č. 1, s. 14-24.
- Aporie podpisu: opakování neopakovatelného u Derridy a Deleuze. Filozofia, 2016, roč. 71, č. 6, s. 450-461.
- Dekonstrukce "není" kritika. Filozofia, 2017, roč. 72, č. 7, s. 515-526.
- Písemný akt. Derrida a Searle o parazitické performativitě. Filozofia, 2018, roč. 73, č. 1, s. 63-74.
Kapitoly v kolektivních monografiích (výběr)
Zahraniční
- Die Rekonstruktion der Visualität des Kommunismus in der Zeit des “Normalisierung”, in Blaščák, Fedor (ed.): Transit 68/ 89. Berlin: Metropol Verlag 2009. s. 372-383.
- Stratégies de sélection des photographies sous le régime autoritaire, in Rouet, Gilles - Soulages, François (eds.): Du Printemps de Prague à la chute du Mur de Belin. Photographie et politique. Paris: Klincksieck, 2009. s. 185-206.
- Image contre crime. In Coyault, Syvianne - Message, Jacques (eds.): Fictions et vérités assasines, Clermond-Ferrand: Université Blaise Pascal, 2013. s. 299-306.
- Hopes of Derrida’s Reading? On Emergence of Peirce’s Texts in the Poststructuralist Context, in Gvoždiak, Vít - Švantner, Martin (eds.): How to Make Our Signs Clear. Ch. S. Peirce and Semiotics. Leiden: Brill 2017, s. 119-133.
- Touching and Retouching. Authenticity in Social Networking, in Simon Wrobel, Krzysztof Skonieczny (eds.): Living and Thinking in Postdigital World, eds. Krakow: Universitas 2021, s. 111-126.
- La trace de style. Sémantique de la signature revisée par la déconstruction, in: Guindani, Sara – Nuselovici, Alexis (eds.): Jacques Derrida, la dissémination a l’oeuvre. Paris: Maison des Sciences de l’Homme 2021, s. 139-154.
České a slovenské
- Obraz ako paradox, in Paradoxy a hranice racionality. Slavkovský, Adrian - Vydrová, Jaroslava - Vydra, Anton (eds.): Trnava: Schola Philosophica 2007. s. 178-187.
- Rád reprezentácie, in Borecký, Felix - Fišerová, Michaela - Švantner, Martin - Váša, Ondřej. Rozum, nerozum a přesvědčivost obrazů, Praha: Togga, 2011, s. 17-80.
- Jacques Rancière, filozof emancipácie, in Novosád, František - Smreková, Dagmar (eds.): Dejiny sociálnej a politickej filozofie, Bratislava: Kalligram, 2013, s. 655-666.
- Digital Signatures: From Traces to Codes, in Fišerová, Michaela - Machek, Jakub (eds.): New Mediation, New Pop-Culture?, Praha: MUP Press, 2015, s. 10-29.
- Neomediální smrt postmoderny: rozepře naruby, in Škodová, Markéta - Škrábová, Michala (eds.): Mediální smrt konsenzu. Praha: Togga, 2016. s. 125-162.
- Moderní relikvie. Fotografie a mumie z pohledu vizuální rérotiky, in Arndt, Tereza - Nachlinger, David - Sluková, Tereza (eds.): Vitalita smrti. Odraz tradice smrti v současném myšlení. Praha: Brkola 2018, s. 67-90.
- On Deferral. Kafka and Derrida before the Law, in Koťátko, Petr – Koblížek, Tomáš (eds.): Lessons from Kafka. Praha: Filosofia AVČR 2021, s. 183-205.
Články v editovaných sbornících (výběr)
- Problém reči fotografie, In Šuch, Juraj - Taliga, Miloš (eds.).Problém hraníc medzi filozofiou, umením a vedou. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bella, 2007. s. 106-114.
- Fotografia a problém estetického súdu, In Karul, Róbert - Muránsky, Martin - Vydrová, Jaroslava (eds.). Intersubjektivita v globálnej situácii, Bratislava: Filozofický ústav SAV, 2006. s. 63-70.
- De la sémiologie à l’errance. In Míča, Slavomír - Vožďová, Marie (eds.). Romanica Olomoucensia XVII. Langue(s) et langages, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. s. 57-62.
- K možnej pravdivosti vedeckých obrazov. Problém (post)modernej sociálnej konštrukcie a reprezentácie v diele Bruna Latoura, In Hauer, Tomáš (ed.). Medzi modernou a postmodernou. Ostrava: Technická univerzita Ostrava, 2007. s. 33-38.
- Od zakázaného k prežívajúcemu obrazu. In Karul, Róbert - Muránsky, Martin - Vydrová, Jaroslava (eds.). Vnímať, konať, myslieť. Bratislava: Filozofický úst. SAV, 2008. s. 40-44.
- L’image interdite. In Image. Imaginaire. Imagination. In Malinovská, Zuzana (ed.). Prešov: Prešovská univerzita, 2008. s. 67-78.
- Fotografia a interpretácia. Antropologické riešenie jedného problému semiotiky. In Karul, Róbert - Porubjak, Matúš (eds.). Fikcia a realita, Bratislava: Filozofický ústav SAV, 2010. s. 52-58.
- Pamäť fotografie. K podmienkam možnosti interpretácie fotografie ako dôkazu. In Gažová, Viera - Slušná, Zuzana (eds.). Acta culturologica XX, Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. s. 65-70.
- Idée comme image. In Geistová Čakovská, Barbora - Karul, Róbert - Tureková, Andrea (eds.). Les passions de l'âme. Bratislava: Aleph 2011. s. 59-68.
- Rousseau a Derrida: väzenie suplementarity, In Javorská, Andrea - Chabada, Michal - Gáliková, Silvia (eds.). Ľudská prirodzenosť: rozum, vôľa, cit, Nitra: SFZ/UKF, 2013. s. 99-109.
- Fotografie, ktoré prežili holokaust. Obraz ako svedectvo u Didi-Hubermana. In Nižňanský, Eduard - Lônčíková, Michala (eds.). Antisemitizmus a propaganda. Acta historica Posoniensia XXVII. Judaica et holocaustica 5. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. s. 171-182.