Forma studia: prezenční, kombinovaná
Garant studijního programu: doc. RNDr. Josef Moural, CSc.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Hlavním teoretickým cílem tohoto studijního programu je rozvíjet kritický přístup k současné lidské situaci v návaznosti na program tzv. posthumanities. Program posthumanitních studií obsahuje dva základy: 1) Přehodnocení tradičních humanitních disciplín ve smyslu transdisciplinarity, tedy ve smyslu překračování hranic jednotlivých oborů, propojování jejich metodologií a hledání styčných bodů mezi humanitními a přírodovědnými obory. 2) Kritika antropocentrismu a humanismu: Lidé nejsou chápáni výlučně jako autonomní a racionální osoby, nýbrž jako prvky širších uspořádání, která zahrnují jak lidské, tak nelidské aktéry (další organismy, ekosystémy, instituce, technologie). Vzhledem k těmto východiskům je pak tento studijní program postaven na čtyřech hlavních principech: 1) reflexe současné post-lidské situace; 2) rozvoj nástrojů a metod kritického myšlení; 3) analýza současných sociálních, kulturních, politických a enviromentálních problémů z globálního i lokálního hlediska; 4) rozvoj mediálního myšlení.
Studium je koncipováno tak, aby jeho absolvent disponoval širokými obecnými znalostmi humanitních a společenských věd v rozsahu odpovídajícím soudobému stavu poznání. Jeho základní odbornou kompetencí bude schopnost kritického myšlení a odpovědného rozhodování na základě porozumění současným politickým, etickým, sociálním a kulturním výzvám. Absolventi programu budou schopni:
- orientace ve světovém politickém, sociálním a kulturním dění;
- orientace v sociálních, kulturních a politických problémech na lokální i globální úrovni;
- ovládat metody vědecké práce: sběr dat, analýza, pojmové mapování, syntéza, zobecňování, aplikace;
- ovládat metody tvůrčí práce: představivost, vizualizace, vytváření projektů, teamová práce, workshopy;
- analyzovat a řešit etické problémy;
- ovládat na komunikační úrovni nejméně jeden světový jazyk a pracovat v něm i teoreticky;
- kritického myšlení;
- rozumět struktuře, funkcím a kontextu současných médií a digitálního prostředí;
- uplatnit se ve státní správě, neziskových organizacích, kulturních a sociálních institucích;
- získat tzv. měkké schopnosti (soft kills) - práce v kolektivu, komunikační dovednosti, schopnost diskuze a společného řešení problémů, sebeřízení, teamová práce, řešení konfliktů, kreativita, schopnost vést a rozhodovat, organizace času;
- v případě kombinované formy studia: využít nabytých znalostí a dovedností bezprostředně v současném zaměstnání.
Studijní plán (A21) Prezenční studium
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HSKL-PK)
Povinné kurzy: 91 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK)
Povinně volitelné kurzy (Skupina 1): 19 KB
Povinně volitelné kurzy (Skupina 2): 10 KB
• CELKEM: 120 KB
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HSKL-PK MA)
Povinné kurzy: 57 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK MA)
Povinně volitelné kurzy (Skupina 1): 9 KB
Povinně volitelné kurzy (Skupina 2): 4 KB
• CELKEM: 70 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HSKL-PK MI)
Povinné kurzy: 47 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK MI)
Povinně volitelné kurzy: 3 KB
• CELKEM: 50 KB
Studijní plán (A21) Kombinované studium
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HSKL-PK KS)
Povinné kurzy: 91 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK KS)
Povinně volitelné kurzy (Skupina 1): 19 KB
Povinně volitelné kurzy (Skupina 2): 10 KB
• CELKEM: 120 KB
• Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HSKL-PK MA KS)
Povinné kurzy: 57 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK MA KS)
Povinně volitelné kurzy (Skupina 1): 9 KB
Povinně volitelné kurzy (Skupina 2): 4 KB
• CELKEM: 70 KB
• Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (A2HSKL-PK MI KS)
Povinné kurzy: 47 KB
• Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK MI KS)
Povinně volitelné kurzy: 3 KB
• CELKEM: 50 KB
Poznámky k organizaci studia
Informace pro studenty kombinované formy studia:
• Prezenční část studia (přednášky a zkoušky): Prezenční výuka je realizována v průběhu semestru v blocích, které se uskuteční ve dnech vždy jednou za 14 dní (pátek, sobota). Aktuální rozvrhy výuky je vždy zveřejněna na začátku aktuálního semestru v univerzitním studijním systému STAG.
• Organizace distanční části studia: Pro výuku v distanční části studia realizuje katedra filozofie a humanitních studií komplexní systém studijních materiálů, jejichž základ představují metodické listy. Ty přinesou studentovi úplný přehled studijních materiálů (monografií, studií, elektronických informačních zdrojů), které by měly postačit pro úspěšné absolvování daného kurzu. Materiály budou na počátku studia přístupny studentům kombinované formy studia magisterského studijního programu Humanitní studia krize lidství.
Povinně volitelné kurzy: Tyto kurzy mají zpravidla společný rozsah výuky (4-8 hod prezenční výuky + 15 - 20 hod distančně organizované výuky), zakončením je zápočet ve výši kreditů (až 4 KB). Jejich nabídka je aktualizována v informačním systému STAG vždy před zahájením semestru.
Terénní praxe: Studenti absolvují v prvním ročníku navazujícího magisterského studia týdenní souvislou praxi v kulturní, ekologické, společensko-sociálně aktivní organizaci či v jiné podobné instituci Ústeckého regionu, jejíž činnost v některém ohledu koresponduje se získávaným vysokoškolským vzděláním v tomto programu. Rozšíří si tak získané teoretické znalosti o cennou zkušenost nabytou přímou účastí na provozu konkrétní činné instituce či organizace. Terénní praxe jim umožní získat jasnou představu o reálném chodu těchto institucí i o problémech, jimž musí nejen v tomto kraji čelit a nabýt praktických dovedností a konkrétních postojů nezbytných k ucelenému a plnému vysokoškolskému vzdělání, ke kterému kromě znalostí patří právě také dovednosti a postoje. Praxi si studenti budou sjednávat samostatně, ale svůj výběr organizace i podobu a náplň praxe budou individuálně konzultovat s koordinátorem praxí.
Forma studia: prezenční
Garant studijního programu: PhDr. Martin Šimsa, Ph.D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Cílem studia je připravit specializované pracovníky pro práci v oblasti kultury a umění. Jejich profesionalita bude vycházet ze široké filosoficko-estetické báze, podpořené orientací na současná řešení teoretických i praktických úkolů estetiky a jiných uměnověd.
Výstupními znalostmi a dovednostmi absolventa jsou orientace v pojmech a základních koncepcích zvolené disciplíny, schopnost aplikovat získané teoretické a praktické znalosti a vědomosti v kulturně uměleckém prostředí, zvláště v masmédiích. Důraz je kladen na regionální specifika. Možnost dalšího vzdělávání v magisterských studiích. Absolventi budou na základě širokého filosficko-estetického a uměnovědného vzdělání schopni rychlé adaptability a flexibility ve zvolené politické či mediální praxi. Vzdělání budou moci absolventi uplatnit v orgánech státní správy nebo médiích všech podob.
Studijní plán (A14)
(pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán
• Strutura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HZhvEs-PK)
Povinné kurzy: 140 KB
Cizí jazyk: 2 KB
Cizí jazyk pro filozofické a politologické předměty: 4 KB
• Povinně volitelné kurzy (HZhvEs-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 36 KB
• CELKEM: 180 KB
Forma studia: prezenční
Charakteristika oboru a profil absolventa: Absolventi tohoto studia mohou volit další pokračování studia nejenom v navazujícím magisterském studiu učitelství občanské výchovy a společenských věd pro SŠ, ale i studium na jiných humanitně zaměřených magisterských oborem. Mohou se také uplatnit v praxi - v médiích, kulturních zařízeních, nadacích a různých společenských organizacích, apod.
Absolvent získá základní přehled ve společenských vědách, tj. filosfoii, politologii, sociologii, ekonomii, etice, religionistice, enviromentalistice atd. a měl by být schopem těmto disciplínám vyučovat. Studijní obor je určen uchazečům se zájmem o společenské vědy a pro uchazeče, kteří se rozhodují mezi odborným a učitelským studiem. Obsahem studijního oboru je společný základ pro učitelská studia spolu se základem pedagogicko-psychologického modulu.
Studijní plán (A8)
(pro uchazeče, kteří zahájili studium od ak. roku 2018/2019)
• Studijní plán
• Strutura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (APKS SVV)
Povinné kurzy: 57 KB
• Filosofický modul A (APKSSVVMFA)
Etika: 6 KB
• Filosofický modul B (APKSSVVMFB)
Filosofie dějin: 6 KB
• Filosofický modul C (APKSSVVMFC)
Filosofie vědy: 6 KB
• Politologický modul A (APKSSVVMPA)
Obecná politologie: 6 KB
• Politologický modul B (APKSSVVMPB)
Současná politická filosofie: 6 KB
• Politologický modul C (APKSSVVMPC)
Evropa: 6 KB
• Volitelné kurzy (AVKS)
• Povinně volitelné kurzy (APVKS05a)
Povinně volitelné kurzy: 3 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: Mgr. Ivana Havlínová, Ph. D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Absolvent získá základní přehled ve společenských vědách, tj. filosofii, politologii, sociologii, ekonomii, etice, religionistice, enviromentalistice atd. a měl by být schopen v těchto disciplínách vyučovat.
Absolventi jsou připravováni k dalšímu magisterskýmu studiu humanitního zaměření, jednooborovému i dvouoborovému. Mohou se uplatnit i v praxi: v kulturních a společenských organizacích, nadacích, médiích apod.
Studijní plán (A14)
(pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán
• Strutura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HSvB-PK)
Povinné kurzy: 64 KB
Cizí jazyk pro filozofické a politologické předměty: 4 KB
• Specializační modul (HmodKPF)
Specializační modul oborový: 5 KB
• Specializační modul (HmodVZBc)
Specializační modul vzdělávací: 10 KB
• Povinně volitelné kurzy (HSvB-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 11 KB
Forma studia: kombinovaná
Garant studijního oboru: doc. Hana Bergerová, Dr.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Studijní obor Německý jazyk pro školskou praxi připravuje studující na učitelské navazující magisterské obory formou kombinovaného studia, které předpokládá realizaci třetiny výuky prezenčně a dvě třetiny samostudiem. Studující získá v daném oboru znalosti a dovednosti v oblasti komunikativní kompetence (zejména receptivní a produktivní jazykové dovednosti v oblasti rychlého a správného porozumění německému ústnímu projevu i textům), jazykovědných a literárněvědných disciplínách a v oblasti interkulturní kompetence. Kromě filologicých věd je součástí studia také pedagogicko - psychologický základ, připravující studující na budoucí povolání učitele.
Cílem studia v oblasti filologické je získání znalosti a dovedností v oblasti komunikativní kompetence (znalost normy spisovné mluvené i psané němčiny na minimální výstupní úrovní B2-C1 dle SERR), v jazykovědných disciplínách (znalost současného německého jazyka v širších historických a obecně jazykovědných souvislostech), v oblasti literárněvědné a kulturněhistorické (znalost literárněvědné terminologie, dějin literatury a reálií německé jazykové oblasti). Dalším cílem studia je také zprostředkování základních znalostí a dovedností v oblasti pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky.
Studijní plán (A8)
(pro studenty, kteří nastoupili v roce 2017/2018)
• Studijní plán pro kombinované studium:
• Strutura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (ApkNJL šp)
Povinné kurzy: 158 KB
• Cizí jazyk (A CJ KS NJ)
Cizí jazyk: 4 KB
• Společný základ (ASZKEBcKS)
Společný základ: 18 KB
• CELKEM: 180 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. Hana Bergerová, Dr.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Obor Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání je koncipován jako dvouoborový a je realizován výhradně v kombinaci s jiným oborem. Oba obory jsou rovnocenné. Stěžejní a dominující v celém studiu je teoretická příprava v jazykovědných a literárněvědných disciplínách, dále je studium zaměřeno na rozšiřování komunikativních komptetencí v oblasti receptivní a produktivní a na interkulturní aspekty komunikace. V rámci Úvodu do didaktiky německého jazyka se studenti seznámí se specifickou problematikou osvojování německého jazyka v čekém vzdělávacím systému a interkulturními vztahy českého a německého jazykovědného prostředí. Cílem studia je připravit absolventy na další studium v navazujících učitelských, popř. neučitelských studijních programech a umožnit rovněž praktické uplatnění absolventům bakalářského oboru.
Absolvent má rozsáhlé vědomosti a dovednosti v odborných základech aprobačního předmětu a dobře se orientuje v základních otázkách pedagogiky a psychologie a oborové didaktiky. Absolvent je připraven pokračovat v navazujícím magisterském studiu učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy nebo učitelství německého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol. Způsob přípravy absolventa však počítá i s možností jeho vstupu do praxe. Bakalář se může dobře uplatnit ve státní sféře nebo komerční praxi v oblastech, kde jsou požadovány cizojazyčné a interkulturní kompetence, a v zařízeních pro zájmovou činnost dětí a mládeže nebo v oblasti volnočasových aktivit dospělých.
Studijní plán (A10)
(Pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2018/2019)
• Studijní plán pro prezenční studium
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (ApkNJ VZ10)
Povinné kurzy: 71 KB
• Volitelné kurzy (AVKG)
• Povinně volitelné kurzy (APVKGNJVz0)
Rozšiřující seminář: 1 KB
Blokový seminář: 1 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. Mgr. Renata Cornejo, Ph.D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Studium je koncpováno tak, aby absolvent mohl pokračovat ve studiu "Učitelství cizích jazyků pro ZŠ - Německý jazyk," kde je nezbytný bakalářský stupeň vzdělání z vystudovaného oboru nebo kde jsou požadovány cizojazyčné a interkulturní kompetence, získané prostřednictvím studia německého jazyka a literatury a seznámení se s německým prostředím.
Studijní plán (A8)
(Pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán pro prezenční studium
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (ApkNJJOBc8)
Povinné kurzy: 132 KB
• Povinně volitelné kurzy (APVKGNJL1O)
Rozšiřující seminář: 13 KB
Blokový seminář: 15 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. Mgr. Renata Cornejo, Ph.D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Studium je koncipováno jako dvouoborové a je realizováno výhradně v kombinaci s jiným oborem. Oba obory jsou rovnocenné. Stěžejní a dominující v celém studiu je teoretická příprava v jazykovědných a literárněvědných disciplínách, dále je studium zaměřeno na rozšiřování komunikativních kompetencí v oblasti receptivní a produktivní a ana interkulturní aspekty komunikace. Cílem studia je připravit absolventy na další studium v navazujících neučitelských, popř. učitelských studijních programech a umožnit rovněž absolventům bakalářského oboru uplatnění v praxi.
Absolvents má rozsáhlé vědomosti a dovednosti v odborných základech aprobačního předmětu a je připraven pokračovat v případě zájmu v navazujícím magisterském studiu učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy nebo učitelství německého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol. Zároveň se může dobře uplatnit ve státní sféře nebo komerční praxi v oblastech, kde jsou požadovány cizojazyčné a interkulturní kompetence, v rařízeních pro zájmovou činnost dětí a mládeže nebo v oblasti volnočasových aktivit dospělých.
Studijní plán (A14)
(Pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2020/2021)
• Studijní plán pro prezenční studium
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HNjB-PK)
Povinné kurzy: 79 KB
• Společný základ (H-SZ-Bc)
Bakalářská práce: 8 KB
Cizí jazyk: 2 KB
Úvod do filosofie: 2 KB
• Specializační modul se zaměřením na vzdělávání (HmodVZBc)
Specializační modul - na vzdělávání: 10 KB
• Specializační modul oborový (HmodNJ2Bc)
Specializační modul - oborové zaměření: 5 KB
• Povinně volitelné kurzy (HNjlB-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 20 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. PhDr. Kristina Kaiserová, CSc.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Bakalářské studium oboru Kulturní historie je orientováno k několika základním okruhům problematiky, základní úroveň přitom směřuje ke třem dílčím a navzájem provázaným segmentům. Pozornost studenta zde bude zaměřena k celistvému poznání dějinného vývoje českých i obecných dějin, dílčím způsobem je pak student směřován k osvojení si základních metod a postupů badatelské praxe v oblasti pomocných věd hisotrických. Druhý významný segment představuje spektrum předmětů orientovaných obecně k dějinám kultury, základní akcent je přitom položen především na oblast dějin výtvarného umění. Školení, kterým student prochází, je realizováno ve vztahu k celkovému dějinnému vývoji (zejm. předměty Dějiny výtvarného umění I - IV, Úvod do kulturní historie aj.). V širším kontextu pak budou studentovi oboru prezentovány též další oblasti dějin umění a kultury (Dějiny hudby, filmu či literatury aj.). Výuka těchto předmětů se uskutečňuje ve vzájemném kontextu se zaměřením na vybrané problémové okruhy dílčích kulturních oblastí. Nezbytnou součástí studia je poté blok zaměřený k prakticky orientovanému poznávání problémových okruhů v oblasti dějiny umění a památkové péče.
Cílem studia je vybavit absolventa oboru kvalitním teoretickým podkladem především v oblasti českých dějin v obecném kontextu, dějin umění, šířeji pojatých dějin kultury a příbuzných disciplín, který mu poslouží k dalšímu rozvoji vlastní badatelské tvůrčí činnosti, k níž bude orientován v rámci bakalářské práce a dále v případě pokračování studia v navazujícím magisterském stupni. Pokud se absolvent rozhodne k ukončení studia, může najít uplatnění v odborných institucích - na postech odpovídajících bakalářskému vzdělání (muzea, nadace, spolky, které jsou zaměřeny na popularizaci a prezentaci historie a kulturních památek). Povolání může hledat např. i v cestovním ruchu, průvodcovských aktivitách, administrativních funkcích obecních, městských či krajských úřadů (referáty kultury, péče o kulturní dědictví). Pokud se rozhodne pokračovat ve studiu, může zvolit stejný obor na magisterské úrovni či jiný obor ve studijním programu Historické vědy.
Studijní plán (A14)
(Pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán pro prezenční studium
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HKHB-PK)
Povinné kurzy: 148 KB
Cizí jazyk A: 2 KB
Cizí jazyk B: 2 KB
• Povinně volitelné kurzy (HKHB-PVK)
Povinně volitelné kurzy (zaměření na historii): 8 KB
Povinně volitelné kurzy (umělecko-historické zaměření): 20 KB
• CELKEM: 180 KB
- 1
- 2
Strana 1 z 2