Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. Mgr. Jiří Hoblík, Ph.D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Studijní obor prohlubuje odborné znalosti společenskýchvěd a interdisciplinární pohled na aktuální problémy společenského a politického života. Svou pedagogickou a didaktickou orientaci opírá o požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání a Rámcově vzdělávacích programů odborného školství tak, aby jeho absolventi byli schopni bezprostředně využít své odborné znalosti, získané schopnosti ke kvalifikované přípravě a realizaci výchovně vzdělávacího procesu na sekundárním stupni vzdělávání.
Absolvent po ukončení studia je oprávněn k výuce základů společenských věd na gymnáziu a na střední škoole: jeho základní odbornou kompetencí bude schopnost zprostředkovat žákům základy jednotlivých společenskovědních disciplín, zejména filosofie, ekonomie, práva, sociologie a psychologie. V základních rysech by měl zprostředkovat porozumění začlenění České republikydo EU a porozumět hlavním mezinárodním problémům.
Studijní plán (A14)
(pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HSvM-PK)
Povinné kurzy: 27 KB
Diplomová práce: 8 KB
• Povinně volitelné kurzy (HSvM-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 29 KB
Forma studia: prezenční, kombinovaná
Garant studijního oboru: doc. Hana Bergerová, Dr.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Studijní obor Učitelství německého jazyka a literatury pro SŠ připravuje učitele pro střední školy a 2 stupeň základních škol, který bude mít odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost v aprobačním předmětu Německý jazyk a literatura. Těžiště obsahu tkví ve studiu oboru a oborové didaktiky a v jejich propojení s pedagogickými a psychologickými disciplínami, jakož i s pedagogickou praxí. Studium je koncipováno jako pregratuální část celoživotního vzdělávání. Předpokládá se, že znalosti a dovednosti, které studující v magisterském stupni získá, si v rámci celoživotního vzdělávání bude dále doplňovat a prohlubovat.
Cílem studia v oblasti filologické je získat znalosti a dovednosti v oblasti komunikativní kompetence (hluboká znalost normy spisovné mluvené i psané němčiny na výstupní úrovni C1-C2 dle SERR), oborové didaktiky (hluboká znalost moderních metodických postupů, zásad a forem výuky NJ), v jazykovědných disciplínách (hluboká znalost současného německého jazyka a jeho subsystémů z hlediska synchronního, dachronního a komparativního), v literárněvědných disciplínách a oblasti interkulturní kkompetence (hluboká znalost literatury německé jazykové oblasti se zřetelem na česko-německé vztahy). Cíle v oblasti pedagogiky a psychologie jsou charakterizovány schopností aplikovat vědomosti a dovednosti získané při studiu pedagogických a psychologických disciplín tak, aby mu umožnily kvalifikovaně vést a řídit výchovně vzdělávací proces na sekundráním stupni vzdělávání.
Studijní plán (A14)
(pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán pro prezenční studium
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HUNJ1N-PK)
Povinné kurzy: 67 KB
Souvislá pedagogická praxe: 10 KB
• Povinně volitelné kurzy (HUNJ1N-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 13 KB
• Studijní plán pro kombinované studium
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HUNJNksPK)
Povinné kurzy: 57 KB
Souvislá pedagogická praxe: 10 KB
• Povinně volitelné kurzy (HUNJNksPVK)
Povinně volitelné kurzy: 13 KB
Poznámky k organizaci studia a studijnímu plánu
Informace pro studenty kombinované formy studia:
• Prezenční část studia (přednášky a zkoušky: Prezenční výuka je realizována v průběhu semestru v blocích, které se uskuteční ve dnech vždy jednou za 14 dní (pátek, sobota). Aktuální rozvrhy výuky je vždy zveřejněnna začátku aktuálního semestru v univerzitním studijním systému STAG.
• Organizace distanční části studia: Pro výuku v distanční části studia realizuje katedra germanistiky komplexní systém studijních materiálů, jejichž základ představují metodické listy. Ty přinesou studentovi úplný přehled studijních materiálů (monografií, studií, elektronickcýh informačních zdrojů), které by měly postačit pro úspěšné absolvování daného kurzu. Materiály budou na počátku studia přístupny studentům kombinvaného studia prostřednictvím MOODLE, který představuje základní technickou platformu pro vlastní organizaci kombinované formy studia magisterského studijního programu Učitelství německého jazyka pro SŠ.
Povinně volitelné kurzy: Tyto kurzy mají zpravidla společný rozsah výuky (4-8 hod prezenční výuky + 15 - 20 hod distančně organizované výuky), zakončením je zápočet a výši kreditů (až 4 KB). Jejich nabídka je aktualizována v informačním systému STAG vždy před zahájením semestru.
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. Hana Bergerová, Dr.
Charakteristika studijního oboru a profil absolventa: Dvouoborové studium učitelství je primárně nabízeno absolventům bakalářského studia oboru Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání a Německý jazyk a literatura (dvouoborové). Cílem studia je připravit pro střední školy učitele, který bude mít odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost ve dvou aprobačních předmětech. Těžiště obsahu tohoto studia tkví ve studiu oboru a oborové didaktiky a v jejich propojení s pedagogickými a psychologickými disciplínami a pedagogickou praxí. Studium je koncipováno jako pregraduální vzdělávání. Předpokládá se, že znalosti a dovednosti, které student v magisterském stupni získá, si v rámci celoživotníhovzdělávání bude dále doplňovat a prohlubovat.
Absolvent studijního oboru "Učitelství německého jazyka a literatury pro SŠ" získává plnou učitelskou kompetenci pro výuku předmětu německý jazyk na příslušném typu škol. Osvojené znalosti a dovednosti svého oboru v oblasti komunikativní a interkulturní kompetence, lingvistické teorie a literárněvědných disciplín, jakož i psychologie, pedagogiky, didaktiky a teorie vyučování německého jazyka je schopen úspěšně aplikovat ve vyučování a v dalších profesních činnostech, které vykonává ve škole.
Studijní plán (A14)
(pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HUNJ2N-PK)
Povinné kurzy: 29 KB
Souvislá pedagogická praxe: 5 KB
• Povinně volitelné kurzy (HUNJ2N-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 2 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: prof. PhDr. Radek Fukala, Ph.D.
Charakteristika studijního oboru a profil absolventa: Studijní obor je určen především pro absolventy bakalářského studijního programu Historické vědy, které je studováno jako jednooborové (odborné studium či studium se zaměřením na vzdělávání). V rámci studijního plánu oboru historie prohloubí studenti své faktografické a metodologické základy získané v bakalářském studpni, a to s důrazem na oborové didaktiky a získání poznatků a mezioborových vztazích historie. Oborové didaktiky jsou propojeny s pedagogickými, psychologickými a dalšími disciplínami společného základu a pedagogickou praxí. Kromě nadstavby oborového vzdělání poskytuje studium poznatky a praktické dovednosti v oborovcých didakticko-metodickcýh předmětech a prostřednictvím předmětů pedagogického a psychologického zaměření profiluje studenta pro povolání středoškolského učitele.
Absolvent je plně kvalifikován pro přímou pedagogickou činnost na všech typech středních škol. Má vlastní praktické zkušenosti s výukou na střední škole a základní znalosti a organizaci a provozu této škol. Podle zákona o pedagogických pracovnících je absolventovi spolu s profesní kvalifikací středoškolského učitele přiznána též kvalifikace učitele pro 2. stupeň základní školy nebo pro nižší stupeň víceletých gymnáziích.
Studijní plán (A14)
(pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HZHU1N-PK)
Povinné kurzy: 45 KB
Souvislá pedagogická praxe: 10 KB
Problémy starších/novějších dějin: 8 KB
• Povinně volitelné kurzy (HUHI1N-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 17 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: prof. PhDr. Radek Fukala, Ph.D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Studijní obor je určen především pro absolventy bakalářského studijního programu Historické vědy, které je studováno jako dvouoborové (odborné studium či studium se zaměřením na vzdělávání). Studium oborů učitelství pro SŠ probíhá ve dvouoborových kombinacích a navzuje na příslušné bakalářské studium oborů pro víceoborové studium. Cílem studa je připravit učitele všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední školy, kteří budou mít odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost ve dvou oborech. Těžiště obsahu tkví ve studiu zvolených aprobačních oborů a jejich oborových didaktik a v jejich propojení s pedagogickými, psychologickými disciplínami a pedagogickou praxí. Kromě nadstavby oborového vzdělání poskytuje studium poznatky a praktické dovednosti v oborových didakticko-metodických předmětech a prostřednictvím předmětů pedagogického a psychologického zaměření profiluje studenta pro povolání středoškolského učitele.
Studijní plán (A14)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HUHI2N-PK)
Povinné kurzy: 25 KB
Souvislá pedagogická praxe: 5 KB
• Povinně volitelné kurzy (HUHI2N-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 6 KB
Forma studia: kombinovaná
Garant studijního oboru: doc. Hana Bergerová, Dr.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Těžiště obsahu tohoto jednooborového studia tkví ve studiu oborů a oborových didaktik a v jejich propojení s pedagogickými a psychologickými disciplínami a s pedagogickou praxí. Studium je koncipováno jako pregraduální část celoživotního vzdělávání. Předpokládá se, že znalosti a dovednosti, které student v magisterském stupni získá, si v rámci celoživotního vzdělávání bude dále doplňovat a prohlubovat.
Jednooborové studium Učitelství cizích jazyků pro ZŠ - německý jazyk je primárně nabízeno absolventům bakalářského studia Filologie se studijním oborem Německý jazyk a literatura - jednooborové studium. Cílem studia je připravit učitele pro základní školy, který bude mít odbornou kvalifikaci pri přímou pedagogickou činnosti v aprobačním předmětu německý jazyk.
Studijní plán (A8)
(pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2018/2019)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (ApkNJL ZŠ)
Povinné kurzy: 82 KB
• Učitelství cizích jazyku (ANJKS_SzN)
Společný základ: 31 KB
Povinně volitelné kurzy - pedagogika: 4 KB
Povinně volitelné kurzy - psychologie 3 KB
• CELKEM: 120 KB
Poznámky k organizaci studia a studijnímu plánu
Informace pro studenty kombinované formy studia:
• Prezenční část studia (přednášky a zkoušky: Prezenční výuka je realizována v průběhu semestru v blocích, které se uskuteční ve dnech vždy jednou za 14 dní (pátek, sobota). Aktuální rozvrhy výuky je vždy zveřejněnna začátku aktuálního semestru v univerzitním studijním systému STAG.
• Organizace distanční části studia: Pro výuku v distanční části studia realizuje katedra germanistiky komplexní systém studijních materiálů, jejichž základ představují metodické listy. Ty přinesou studentovi úplný přehled studijních materiálů (monografií, studií, elektronickcýh informačních zdrojů), které by měly postačit pro úspěšné absolvování daného kurzu. Materiály budou na počátku studia přístupny studentům kombinvaného studia prostřednictvím MOODLE, který představuje základní technickou platformu pro vlastní organizaci kombinované formy studia magisterského studijního programu Učitelství cizích jazyků pro ZŠ.
Povinně volitelné kurzy: Tyto kurzy mají zpravidla společný rozsah výuky (4-8 hod prezenční výuky + 15 - 20 hod distančně organizované výuky), zakončením je zápočet a výši kreditů (až 4 KB). Jejich nabídka je aktualizována v informačním systému STAG vždy před zahájením semestru.
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. Mgr. Jiří Hoblík, Ph.D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Důraz oboru je kladen na interdisciplinární zkoumání společenskovědních témat a na prohlubování odborných znalostí v oblasti politologie, politické filosofie, práva a ekonomie, v oblasti sociologie a psychologie. Získané odborné znalosti a dovednosti mohou absolventi uplatnit v oblasti médií, kulturních institucí a nadací, veřejné správě apod. Absolvent může pokračovat ve studiu některé z humanitních věd v doktorském studijním programu na ostatních univerzitách v ČR i v zahraničí.
Absolventi budou disponovat hlubokými odbornými znalostmi společenských věd, zvládat odbornou i osobní orientaci v aktuálních problémech politického, společenského, ekonomického, kulturního a duchovního života dnešní společnost, i získají schopnost kritické analýzy textů a práce s nimi (zejména v politologii a ve filosofii) prohloubí si interdisciplinární pohled (zejména politologický a sociologický) na české, evropské a celosvětové politické a společenské prostředí a dokáží identifikovat, kriticky vyhodnocovat a interpretovat aktuální společenskopolitická témata.
Studijní plán (A14)
(pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HSvM-PK)
Povinné kurzy: 27 KB
Diplomová práce: 8 KB
• Povinně volitelné kurzy (HSvM-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 29 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. RNDr. Josef Moural, Ph.D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Studijní obor se nachází na pomezí politologie a filosofie a vytvořá propojení, které otevírá pro studenty široké spektrum témat a problémů. Výuka se soustředí na dvě základní teoretická východiska, na politickou filosofii a na politickou etiku, jež budou pokryty tematickými orkuhy: teorie státu, teorie demokracie, politické ideologie a teorie, politická etika, české politické myšlení. Součástí tématických okruhů jsou i aktuální otázky Evropy a EU.
Absolvent oboru se bude hlouběji orientovat v širokém spektru současných politických teorií, ideologií, politických programů a bude je schopen reflektovat a analyzovat v jejich složitém kulturněnáboženském a civilizačním kontextu, bude schopen jejich interpretace na pozadí vztahu jednotlivce a společnosti, a to v souvislosti s různými hodnotovými preferencemi, bude umět analyzovat aktuální problémy předevmším demokracie a svými věcnými rozbory obohacovat možnosti politického jednání. Získá schopnosti aplikovat teoretické poznání na politické probměny soudobých společností a jeho teoretické znalosti budou úzce propojeny se znalostmi konkrétních politických dějin.
Studijní plán (A14)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů
• Povinné kurzy (HPolFi-PK)
Povinné kurzy: 90 KB
Cizí jazyk pro navazujícíc studium: 4 KB
• Povinně volitelné kurzy (HPolFi-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 26 KB
• CELKEM: 120 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. Mgr. Jiří Hoblík, Ph.D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: Obor Občanská výchova navazuje na bakalářské studium Učitelství společenských věd, kde jsou vloženy obecné základy společenských věd a aktuální problémy společenského a politického života. Obě formy studia jsou transformací dřívějšího tzv. modelu dlouhého učitelského studia. Nový obor OV zároveň reaguje na probíhající školskou reformu tím, že je připraven v návaznosti na Rámcově vzdělávací programy. Klade důraz na přípravu budoucích učitelů jak po stránce osobnostního růstu, tak po stránce pedagogické erudice.
Studijní plán (A14)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (HObV-PK)
Povinné kurzy: 24
Souvislá pedagogická praxe: 5
• Povině volitelné kurzy (HObV-PVK)
Povinně volitelné kurzy: 7 KB
Forma studia: prezenční
Garant studijního oboru: doc. Mgr. Renata Cornejo, Ph.D.
Charakteristika oboru a profil absolventa: V rámci magisterského studijního oboru "Německá filologie v česko-německém interkulturním kontextu" jsou cíleně prohlubovány a rozšiřovány znalosti v oblasti lingvistiky a literární vědy se zvláštním důrazem na interkulturní kompetenci, které absolvent posléze uplatní ve svém profesním životě. Lingvistická složka filologického vzdělávání je zaměřena zvláště na vnímání jazyka z konfrontačního česko-německého pohledu. Literárnměvědná složka v sobě zahrnuje fundovanou orientaci v českém a německojazyčném literárním prostředí od počátků až po současnost, přičemž je akcentováno interkulturní hledisko.
Cílem tohoto studijního oboru je zajistit jeho absolventům konkurenceschopnost na českém i evropském pracovnímtrhu na poli germanistiky, zvláště pak díky svému česko-německému interkulturnímu zaměření, jehož aktuálnost a potřeba je obzvláště citelná v česko-německým a česko-rakouském příhraničním prostoru. Absolvent si v rámci magisterského studia prohloubí, resp. získá způsobilost systematického a logického myšlení, samostatné i týmové vědecké práce v oboru filologie (v lingvistice či literární vědě), důkladný filologický základ se specializací na česko-německý interkulturní kontext, přehled o vývojových etapách německého jazyka a jeho současných tendencích, jakož i o vybraných aspektech interkulturního a interligválního pohledu na jazyky všeobecně se zvláštním zřetelem k jazyku německému a českému, přehled o vývojových etapách německy psané literatury z interkulturního hlediska se zřetelem k česko-německému kontextu (zohledněny jsou zejména vzájemné vlivy německojazyčné a české literatury, česká témata v německy psané literatuře, tematizace česko-německých a česko-rakouských literárních vztahů) a schopnost samostatně interpretovat literární text z interkulturního hlediska, jazykové dovednosti na min. úrovni C1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Studijní plán (A12)
(pro studenty, kteří zahájili studium od ak. roku 2019/2020)
• Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
• Povinné kurzy (APK NEMFI)
Povinné kurzy: 84 KB
• Povinně volitelné kurzy (APVKGNEMFI)
Povinně volitelné kurzy (filologické): 24 KB
Povinně volitelné kurzy (ostatní): 12 KB
• CELKEM: 120 KB
- 1
- 2
Strana 1 z 2