Studenti politologie z UJEP diskutovali s žáky na základních školách v Kadani o dezinformacích a deep fakes
Jsou dezinformace a deep fakes nebezpečím nebo jen nevinnou zábavou? A jaké zkušenosti s nimi mají mladí lidé? I na to se ptali studenti politologie z ústecké univerzity ve středu a čtvrtek na kadaňských základkách.
Pro osmáky na první a druhé základní školy v Kadani si připravili vzdělávací program, který jim na názorných příkladech ukázal rizika dnešních dezinformací a deep fakes. Žáci měli například poznat, jaké zprávy a jaká videa jsou pravdou a jaké jsou naopak vylhané. „Překvapilo nás, že žáci se poměrně dobře orientují a umí rozpoznat, co je lež a co ne. Myslím, že tato témata je poměrně hodně zajímají, často se s dezinformacemi setkávají zejména na sociálních sítích. Na těch tráví denně dlouhé hodiny,“ sdělil Jiří Čečrle, jeden ze studentů, který interaktivní vzdělávací program připravil. Spolu s ním v Kadani s žaky debatovali také Jakub Strnad a Dagmar Zorková.
„Máme připravené techniky, které když si žáci osvojí, tak se lépe budou orientovat a snad nenaletí lžím na internetu. Náš program nikomu nevnucuje, co je pravda a co ne, ale chceme, ať si žáci pravdivost informací hlavně ověřují,“ dodal Čečrle.
Studenty do Kadaně doprovodil Lukáš Novotný z katedry politologie Filozofické fakulty UJEP v Ústí nad Labem. Právě podpora kritického myšlení a občanského vzdělávání je jedním z cílů fungování katedry politologie. „Uvědomujeme si, že na nás dnes a denně útočí vedle pravdivých informací také řada lží a řada z nich se šíří záměrně. Cílí na zranitelné skupiny a my chceme, aby právě mladá generace zranitelná nebyla. Aby nad problémy dnešního světa a nad tím, jaké informace se objevují v jejich okolí, hlavně kriticky přemýšleli. To je samo o sobě velkou pomocí pro rozvoj demokracie,“ komentoval smysl vzdělávacích programů Novotný.
„Součástí našeho programu proto bylo také to, že jsme s žáky diskutovali i o technologiích schopných vytvářet manipulativní obsah, tedy deep fakes. Také jsme jim ukázali, že vytvořit deepfake video už dnes bohužel není složité. Na internetu existuje mnoho aplikací a sofistikovaný software, které to umožňují,“ dodala k obsahu vzdělávacího programu studentka Dagmar Zorková.
Workshopy na kadaňských základních školách se uskutečnily v rámci projektu RUR, financovaného z OP Spravedlivá transformace. Katedra politologie tím chce přispět k posilování občanského a demokratického vzdělávání v Ústeckém kraji. Posilování demokratických kompetencí a aktivní spolupráce se školami je pro katedru politologie jednou z hlavních cest k naplnění tzv. třetí role univerzit.