Studenti katedry politologie diskutovali s deváťáky v Děčíně

Workshop s názvem Demokracie a dezinformace, který je v současnosti stále testován a vylepšován, především co do využitých interaktivních techniky výuky, se uskutečnil 6. listopadu na ZŠ Dr. M. Tyrše v Děčíně.

Jeho tématem byla role dezinformací a deep fakes v dnešní společnosti. V době, kdy mnoho lidí čerpá informace ze sociálních sítí, čelíme významnému nárůstu dezinformací a nenávistných projevů, se právě katedra politologie FF UJEP věnuje tomu, jak jsou tyto problémy reflektovány u žáků na základních školách.

Studenti Jiří Čečrle, Jakub Strnad a Dagmar Zorková žáky například upozornili na to, že tyto jevy nabývají na síle zejména během voleb, kdy mohou výrazně ovlivnit voliče. K šíření nepravd přispívají také tzv. „superšiřitelé“ – vlivné osobnosti nebo účty s mnoha sledujícími, kteří mohou oslovit miliony lidí.

Workshop testoval především různé interaktivní metody a žáci si v jeho závěru mohli „napsat“ zprávu do novin, která obsahuje dezinformaci. „Myslím, že žáci nám dali zajímavou zpětnou vazbu, že náš workshop u nich měl úspěch. Asi nejvíce je bavilo, že sami mohli napsat zprávu, která obsahovala dezinformace,“ uvedl k workshopu Jiří Čečrle, student magisterského programu politologie. „V těchto workshopech a v diskuzi s žáky vidím velký smysl. Snad jim to pomůže se orientovat v dnešním složitém světě s nepřetržitým tokem různých informací,“ sdělil dále.

Akce byla realizována v rámci projektu RUR – Region univerzitě, univerzita regionu reg. č. CZ.10.02.01/00/22_002/0000210. Jde o další ze vzdělávacích aktivit, kterou chce katedra politologie přispět k posilování občanského a demokratického vzdělávání v Ústeckém kraji. Tento rok se ještě uskuteční další workshopy, které budou mimojiné pilotovat techniky, jak by žáci měli kriticky vyhodnocovat informace a jak by měli pracovat s primárními a sekundárními zdroji. Posilování demokratických kompetencí a aktivní spolupráce se školami je pro katedru politologie jednou z hlavních cest k naplnění tzv. třetí role univerzit.