Schází nám občanská odvaha? Studenti politologie realizovali v Libouchci workshop o kuráži
S odvahou si Češi nevědí rady. Ukázal to například výzkum společnosti Behavio pro Skautský institut, podle něž se považuje za odvážných jen 19 % populace. A jak je to u mladé generace? Studenti politologie si na téma občanská odvaha připravili dvouhodinový vzdělávací workshopy pro osmáky a deváťáky na ZŠ Libouchec.
Akce se konala v pondělí 2. června a studenti Stanislava Formánková, Leona Macková, Tadeáš Strašík ji založili hlavně na interaktivitě a skupinových diskuzích. A řešili se modelové situace, které se žačkám i žákům mohou stát, například jak by se zachovali v případě šikany spolužáků, napadání cizinců nebo týrání zvířat.
„Snažili jsme se ukázat konkrétní modelové problémy, a tak žáky vtáhnout do diskuzí. Bylo zajímavé sledovat, jak nad tématy přemýšlejí a jaké mají postoje. Tyto vzdělávací aktivity jsou při nás mimořádně přínosné a myslím, že to platí pro žáky, tak i pro nás studenty. Nás každopádně workshopy o občanské kuráži obohacují o praktické dovednosti v oblasti vzdělávání a komunikace s mladými lidmi,“ řekla studentka Stanislava Formánková.
Podobně se vyjádřil také student Tadeáš Strašík. „Tímto workshopem v Libouchci se snažíme přispět ke vzdělání a kultivaci našeho regionu v oboru občanské výchovy.“ Dnešní moderní doba podle ně přináší vedle pozitiv také negativa, například v mezilidském chování a společnosti. „Tímto workshopem se snažíme těmto problematickým jevům čelit a procvičovat děti v občanské kuráži a jak se nebát pomoci druhým,“ doplnil Strašík.
„Myslím, že občanské kuráži by se ve školách mělo věnovat podstatně více pozornosti. My se to snažíme napravovat. Tyto workshopy jsou pro mě skvělou zkušeností si vyzkoušet si práci s dětmi a naučit se něco nového o tom, jak předávat informace ostatním,“ dodala k akci Leona Macková, třetí ze studentů katedry politologie.
Workshopy se uskutečnily v rámci projektu RUR, financovaného z OP Spravedlivá transformace. Katedra politologie tím chce přispět k posilování občanského a demokratického vzdělávání v Ústeckém kraji. Posilování demokratických kompetencí a aktivní spolupráce se školami je pro katedru politologie jednou z hlavních cest k naplnění tzv. třetí role univerzit.