Provázející učitelé se již třetím rokem sešli na vstupním vzdělávání UJEP
Ve dnech 27. a 28. 8. 2025 se konal již třetí ročník vstupního vzdělávání provázejících učitelů. Celkem 34 účastníků rozšíří v nadcházejícím akademickém roce již etablované skupiny provázejících učitelů při třech fakultách zajišťujících přípravu učitelů budoucích – na Pedagogické fakultě, Filozofické fakultě a na Přírodovědecké fakultě.
V rámci 16 hodin účastníci absolvovali přednášky a workshopy, během nichž se seznámili se systémem pedagogických praxí na UJEP, se statusem provázejícího učitele a rolí, kterou hraje v rámci přípravy budoucích učitelů. Součástí vstupního vzdělávání byla také aktivní práce s Kompetenčním rámcem provázejícího učitele a Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství.
„V uplynulých dvou dnech jsme se intenzivně zaměřovali na to, aby naši noví provázející učitelé pochopili význam a nezastupitelnost své role pro spolupráci s námi při praktické přípravě našich studentů a studentek učitelství. Zároveň jsme se zabývali identifikací možných úskalí, na která mohou při plnění povinností daných ze zákona statusem provázejícího učitele narazit. Analyzovali jsme příklady dobré praxe. Své dvouleté zkušenosti v roli provázející učitelky jim představila Mgr. Andrea Schořová. Dvoudenní setkání v prostorách Filozofické fakulty bylo velmi intenzivní, ale díky odborně erudovaným výkonům lektorů – oborových didaktiků z našich fakult odcházeli jeho absolventi spokojení“, uvedla dr. Havlínová, garantka aktivity KA04 projektu OP JAK – Podpora budoucích učitelů a učitelek na UJEP.
Cílem vstupního vzdělávání, na které navazuje vzdělávání průběžné, je připravit pedagogy k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele. „Provázejícím učitelem se může stát zkušený učitel, který má zájem provázet studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe. Provázející učitel poskytuje studentovi učitelství na pedagogické praxi během studia podporu, spolupracuje s ním při přípravě a plánování výuky, při její realizaci a zejména při její reflexi, která je klíčová pro efektivní rozvoj profesních kompetencí studenta učitelství. Provázející učitel se tak stává vzdělavatelem budoucího učitele a má velký vliv na to, jakým způsobem tento budoucí učitel rozvíjí své profesní kompetence. Student učitelství často získává své první formující zkušenosti s učitelskou profesí právě při spolupráci s provázejícím učitelem. Je proto zřejmé, že role provázejícího učitele je pro úspěšnou přípravu učitelů klíčová.“ Standard studia pro PU