Didaktická část státní zkoušky
Instrukce pro didaktickou část státní závěrečné zkoušky v těchto studijních programech a oborech:
- Studijní program Historické vědy - studijní obor: Učitelství pro SŠ (jednooborové), Učitelství pro SŠ (dvouoborové)
- Studijní program Učitelství pro ZŠ - studijní obor Dějepis
Charakteristika části státní zkoušky – didaktika dějepisu:
- V rámci státních závěrečných zkoušek prokáží posluchači své znalosti a dovednosti, které získali studiem v oboru didaktika dějepisu. Uvedená část zkouška prověří především schopnosti aplikovat studenta tyto poznatky v rovině pedagogické praxe.
- Posluchač předloží dvě přípravy na dějepisnou vyučovací hodinu. Jedna příprava bude orientována na vybrané období, ze kterého bude student zkoušen v odborné části zkoušky, druhá na základě vlastní praxe (vypracuje během či po absolvování souvislé pedagogické praxe).
- Příprava bude odevzdána formou přílohy k přihlášce ke státní závěrečné zkoušce z dějepisu spolu se seznamem literatury nejpozději 14 dní před konáním zkoušky. Pokud bude obsahovat prezentaci, příp. specifické výukové materiály (dokument), bude uložena na přiloženém CD, DVD.
- Přípravy budou hodnoceny podle kritérií v přiloženém seznamu, a to formou splnil(a) – nesplnil(a).
Kritéria hodnocení (a doporučené rámcové body předložených příprav):
I. Tématický celek:
• koncepce výuky tématického celku a místo předkládané hodiny v tomto celku
• začlenění do ŠVP
• kooperace, přesahy, klíčové kompetence, průřezová témata.
II. Určení vyučovací hodiny: (tj. pro třídu, ročník...)
III. Téma:
IV. Cíle – na konci hodiny žáci...
V. Obsah učiva:
VI. Pomůcky:
VII. Metodický postup – způsob práce ve třídě:
VIII. Nejobtížnější pro žáky – uvědomění si možných rizik v průběhu hodiny:
IX. Výchovný aspekt:
X. Organizace vyučovací hodiny - pracovní podmínky:
XI. Časový plán:
XII. Zdroje, východiska, odkazy – odborné (historiografické), metodické, didaktické – literární i další:
Doporučené zdroje:
• www.rvp.cz
• www.moderni-dejiny.cz
• Zdeněk KALHOUS, Otto OBST: Školní didaktika. Praha 2002
• Chris KYRIACOU: Klíčové dovednosti učitele. Praha 2004.
• Marvin PASCH: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha1998.