Počátky přemyslovských Čech
(800-935)
na
počátku –
po
příchodu slovanského obyvatelstva s kulturou s keramikou pražského
typu do Čech –
tj
v průběhu 6. století – archaická zemědělská společnost –
sídliště
se značně autarkní povahou hospodářství,
původní
rodová společenství se ovšem v průběhu migrace patrně rozrušila
a
sociální struktura musela být rekonstruována -
náznaky
složitějších hospodářských, sociálních i mocenských struktur –
Roztoky
u Prahy, Břeclavsko
kolem
či po roce 600 –
druhá
vlna slovanského osídlení s keramikou podunajského typu –
patrně
vyspěleji organizované gentes (Obodrité, Srbové, Charváti, Moravané),
vytlačené
Avary z Karpatské kotliny,
kde
ale už prošly urychleným rozvojem
vlivem
kontaktu s dochovanými tradicemi římsko-provinciálního prostředí –
v Čechách
tím zřejmě vývoj ke kmeni/gens Čechů/Bohemanů –
tj.
kmen nikoliv v tom smyslu, jak je definován v etnologii,
ale
struktura budovaná nově na teritoriálním principu – etnicky patrně zdaleka ne
homogenní –
původní
Čechové představovali jen jakési krystalizační jádro, resp. vůdčí složku –
jinak
se na utváření podíleli Slované dvou odlišných časových vrstev migrace
s kulturou
pražského, resp. podunajského typu
(případně
později i několika dalších menších migrací –
uvažuje
se např. o migraci z rakouského Podunají),
ale
postupně byly vstřebávány skupiny a jednotlivci různého původu,
včetně
autochtonního předslovanského obyvatelstva (germánského či germanizovaného
keltského) –
toto
pestré složení slovanské populace v českých zemích
potvrzují
i výsledky antropologického zkoumání kosterných pozůstatků
(ty
jsou ovšem k dispozici teprve s postupným přechodem ke kostrovému
pohřbívání)
vzápětí
vznik Samovy „říše“ – víme o ni ovšem jen minimum –
Samo
zvolen králem, zjevně obklopen nějakou vojenskou družinou
budování
hradišť – jedním z nich někde na západním pomezí území Wogastisburg –
pokud
Rubín –
pak
možným dokladem existence jízdní
vojenské družiny jsou nálezy franských ostruh s háčky,
vyčleňování
elit a jejich sociální status vyznačují také nálezy avarských kování z opasků,
které
zjevně jsou právě symbolem – odznakem příslušnosti k bojovnické elitě
naznačená
situace platí i pro období druhé poloviny 7. a 8. století,
které
zůstávají bez výpovědi písemných pramenů –
Čechy
se ztratily ze zorného pole franských zájmů
snad
až r.791 protáhla při tažení Karla Velikého proti Avarům Čechami část jeho
vojsk
(Frísové
a Sasové) –
pramenně
ovšem nedoloženo
r.805-806
– dvě tažení proti Čechům –
r.805
– první franské tažení do Čech –
velel mu Karel Mladší, který vedl
prostřední proud vojska,
táhnoucí z horního Pomohaní cestou
podél Ohře a přes Doupovské vrchy,
druhý proud, tvořený Bavory, táhl zřejmě
cestou od Řezna přes Cham a Domažlice,
třetí proud – saský – vnikl do Čech chlumeckou
cestou –
vojska se setkala někde v Poohří a
táhla ke hradu Canburg kdesi u Labe,
40 dní pustošila krajinu v širokém
okolí,
zahynul přitom český kníže jménem Lech,
jinak tažení zůstalo bez zjevnějšího úspěchu
otázka lokalizace Canburgu –zjevně nikoliv
Hradsko-Kanina, jak soudil Miloš Šolle
r.806
– tažení velel Pipin Mladší, kterému vedle Lombardie Karel Veliký svěřil také
vládu v Bavorsku –
bližší popis tažení chybí, výsledkem však
zřejmě byl český závazek platit tribut –
proslulých 120 volů a 500 hřiven stříbra
ročně –
zjevně se placení tributu týkalo celého
gens Bohemanů!
až sem viz též první
přednáška –
„Počátky slovanského osídlení
českých zemí a jeho vývoj do vzniku Velké Moravy“
r.817
– připomíná se podřízení Čech právě Bavorsku,
kde Ludvík Pobožný svěřil vládu svému
synovi Ludvíku Němcovi
r.822
- zástupci Čechů na sněmu ve Frankfurtu
r.830-843
- období vnitřních válek mezi Ludvíkem Pobožným a jeho syny -
(ukončeno až verdunským mírem) - důsledkem
patrně faktické vymanění Čechů ze závislosti
r.831
- mezitím křest Moravanů
od
r.844 - Ludvík Němec začal s pacifikací poměrů – tažení proti jižním
Obodritům
r.845
- Čechové se pokusili čelit možnému ohrožení žádostí o křest 14 knížat,
která se dostavila do Řezna –
tento
fakt se stal předmětem mnoha spekulací historiků –
snaha
přidělit jednotlivým knížatům konkrétní knížectví –
tzv. kmenová teorie – Julius Lippert, po něm Václav
Novotný atd.,
po
1945 rozvíjeno archeology –
zejm.
Rudolf
Turek, Die frühmittelalterlichen Stämmegebiete in Böhmen, Praha 1957;
v populárnější
podobě –
týž,
Čechy na úsvitě dějin, Praha 1963
a týž, Čechy
v raném středověku, Praha 1982 –
kdy
už ale začala být tato interpretace nejstarších českých dějin oprávněně
kritizována –
konstruována
totiž především na základě podstatně mladších pramenů,
zachycujících
správní uspořádání Čech v době plně rozvinuté hradské správy
(údajná
zakládací listina pražského biskupství,
ovšem
dochovaná až v listině Jindřicha IV.
z roku 1086
a
poté uvedená také v Kosmově kronice,
ve
skutečnosti hranice pražského biskupství za biskupa Vojtěcha
a
tedy v době říše Boleslava I. a Boleslava II.) –
1 Hbané, 2
Sedličané, 3 Lučané, 4 Děčané, 5 Litoměřici, 6 Lemúzi, 7 Pšované,
8 Charvátci, 9 Charváti, 10 Zličané, 11 Čechové, 12 Doudlebi, 13 Tuhošť, 14
Záhvozd
v tomto
smyslu naprostou konstrukcí Hbané, Sedličané, Litoměřici, Děčané, ale i
Doudlebi
(označení
odvozena ze jmen hradských center, která vznikla až před polovinou 10. století
za
Boleslava I.)
u
dalších obtížná či problematická lokalizace z pramenů (Lemuzi, Charvátci,
Charváti) –
nelze
ani spolehlivě potvrdit umístění těchto teritorií na naše území –
předmětem
úvah tak zůstávají jen Pšovsko, Luka/Lucko a Zlicko –
skutečností,
že se zde v průběhu druhé poloviny 9.století
začaly
formovat v zárodečné podobě raně státní útvary,
konkurující
středočeské doméně historických Přemyslovců s centrem v Pražské
kotlině
ve
skutečnosti knížata vztahována k Bohemanům jako takovým,
jak
při placení tributu po roce 806,
tak
při křtu v r.845,
tak
při následných vojenských akcích v r.849,
nelze
vyloučit,
že
alespoň v případě ohrožení se podřizovala jednotnému velení
a
navzájem účinně kooperovala
knížata
sídlila na jednotlivých hradištích
a
teprve postupně vytvářela kolem nich nějaká zřetelněji vymezená území,
na
nichž se pokoušela uplatňovat s pomocí vojenských družin svou moc –
vydělovala
se tím z dosavadního archaického modelu uspořádání společnosti
(obecná
shromáždění svobodných příslušníků kmene/gens)
r.849
– tažení vedené hrabětem Ernstem z Bavorska (tchán Karlomana),
boj na hranicích v blíže
nespecifikované zemské bráně –
zraněn správce srbské marky Thakulf,
poté na žádost české strany právě
s ním jednání o mír:
během jednání pokus části franského
vojska o útok –
skončil drtivou porážkou, Čechové jim ale
darovali život
a umožnili návrat po „veřejné cestě“ –
tedy pod kontrolou –
otázka udržování zemských bran a jejich
obrany,
informace o pohybu nepřátelských vojsk
ještě před vstupem do Čech,
operativní soustředění vojska
v místě očekávaného útoku –
to vše svědčí o vysoké míře koordinace a
účinném velení –
a Frankové, tak jako ostatně vždy, zde
Čechy vnímají jako jeden gens!
r.856
– nový útok Ludvíka Němce proti Čechám – přes míšeňské Srbsko
tamní uspořádání patrně podobné jako
v Čechách,
tj. jeden „hlavní“ kníže celého
kmene/gens Srbů,
volený shromážděním lidu z většího
počtu knížat,
sídlících a ovládajících s pomocí
družin jednotlivé regiones –
nešlo ovšem opět o kmeny v etnologickém
smyslu, ale o teritoriální mocenské útvary
vpád do Čech patrně srbskou cestou –
tentokrát se však nesetkal
s koordinovanou obranou zemské brány,
došlo k bojům ve vnitrozemí na planities Behaim –
podmaněna údajně některá z českých
knížat,
spojencem franského vojska také srbský
kníže Čestibor,
jeho chráněncem byl k němu uprchlý
český kníže, syn Wistrachův,
vyhnaný z otcovského hradu bratrem
Slavitahem
r.857
- vyhnání Wistrachova syna záminkou k dalšímu tažení do Čech –
eichstadtský biskup Otgar, falckrabí
Rudolt a hrabě Ernst mladší –
dobyt Wistrachův hrad, dosazen Čestiborův
a Thakulfův chráněnec,
který se pak dokonce odebral
k Ludvíkovi Němci,
aby vládu přijal jako jeho vasal,
Slavitah naopak uprchl
k Rostislavovi na Velkou Moravu
pokusy o lokalizaci Wistrachova hradu – Zabrušany?
(opatrně Jiří Sláma, Dušan Třeštík
připouští, že hrad mohl být i někde ve středních Čechách)
u Zabrušan objeven v Želénkách v 19.
století bohatý ženský pohřeb v mohyle –
žena patřící vzhledem k hrobové výbavě nepochybně na vrchol společenské pyramidy
– kněžna?,
část výbavy – hrozníčkové
náušnice, gombíky – zjevně VM původu,
zajímavá závěsná schránka – kaptorga – s jelínkem a sokolem, závěsek
s antickou kamejí
kontakty
s VM v Čechách té doby vůbec velmi výrazné, cf. také zprávu
k r.
871 - (Fuldské anály) – franské vojsko přepadlo náhodně ozbrojený průvod kněžny
– nevěsty,
někde na cestě z Moravy do Čech –
prý na místě zůstalo 644 koní a štítů
elity
v českém prostředí, které nezaostávaly nijak za franskými či
velkomoravskými –
dokládá
také hrob knížete z Kolína – nález z 19. století
pohřby
muže a ženy – kvůli kalichu nejprve pokládáno dokonce za pohřeb Prokopa Holého!
meč a sekera, ploténková ostruha,
nákončí a průvlečky řemínků k ostruhám, pásová kování,
kaptorgy,
gombíky 1, 2, číše/kalich 1, * 2
cf.
Michal
Lutovský, Hroby předků, Praha 1996
kontakty
s velkomoravským prostředím silně
např.
Stará Kouřim –
důkladně
opevněné vícedílné hradiště –
nejstarší
jižní část ještě před polovinou 9. stol. rozšířena o další plochu –
celkem
tak téměř 20 ha –
na
této rozšířené ploše v blízkosti hradby a brány
velká
halová kůlová stavba (4-6 x
(analogie
v severském – vikingském prostředí)
pohřebiště
u jezírka U Libuše – počátky patrně ještě předkřesťanské –
zjevně
pohřby elity –
meče,
pozlacené ostruhy 1, *
2,
stříbrem tauzovaný čekan, botka kopí či praporce atd.,
pohřbívalo
se až do poloviny 10. stol. –
z první
poloviny 10. stol. tzv. pohřeb kněžny –
bohatá
výbava se šperkem, navazujícím na velkomoravskou tradici,
ale
zhotoveným zjevně již přímo v Čechách
(řemeslníci
sem patrně přešli po zániku VM) –
kaptorgy, lunicové záušnice se
závěsnými řetízky 1, 2, gombíky,
kovové perly a jehlice
na konci 9. stol. přitom vybudováno vnější opevnění –
tím
hradiště celkem 44 ha,
naopak
počátkem 10. století patrný útok –
shořela
halová stavba i střední hradba –
legendistická
tradice spojuje s konfliktem mezi sv. Václavem a kouřimským knížetem,
resp.
později se v ní objevuje jako zlický kníže Radslav –
vyobrazení v pařížském zlomku latinského překladu
Dalimilovy kroniky
hradba
obnovena, ovšem v polovině 10. stol. definitivní zánik hradiště – patrně
za Boleslava I. –
zároveň
vybudováno hradiště nové – na ostrožně sv. Jiří
tím
se dostáváme k situaci ve vnitřních středních Čechách – jádrem Pražská
kotlina –
zde
kolem poloviny 9. století zánik starších hradišť – Šárka, Bohnice-Zámka,
Butovice
a
vznik nových center, spojených patrně již s historickými Přemyslovci
rozsah přemyslovské domény – v centru Pražský hrad,
Levý Hradec a Budeč,
po
obvodu Lštění, Tetín, Libušín, Levousy, Pšov/Mělník, Stará Boleslav –
nápadná
poloha hradišť vůči řekám – Sázavě, Berounce i Labi – situování na „vnějším“
břehu
cf.
Jiří
Sláma, Střední Čechy v raném středověku, sv.2, Praha 1986 a sv.3,
Praha 1988
Přemyslovci
– bájný zakladatel Přemysl Oráč – sňatkem s kněžnou Libuší –
rotunda
P.Marie/sv.Kateřiny ve Znojmě – přemyslovský cyklus – počátek 12. století –
kněžna Libuše a jí vypravené poselstvo, Přemysl u pluhu –
velmi
stručná verze pověsti už v Kristiánově legendě z konce 10. stol.,
u Kosmy pak mýtická řada „pohanských“
Přemyslovců –
Nezamysl
(s Přemyslem vytváří zjevně obdobnou literární dvojici, jaká je přítomna
v řadě mýtů –
cf.
řecká dvojice Prometheus a Epimetheus),
dále
Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl a Hostivít –
řada
pokusů o výklad – cf.
Záviš
Kalandra, České pohanství, Praha
1947
či Vladimír Karbusický, Nejstarší
pověsti české, Praha 1966
a týž, Báje,
mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury, Praha
1995
žádné
z těchto jmen v pramenech –
pouze
jméno Vojen by mohlo být v překladu totožné s Herrimanem,
jmenovaným
s pěti dalšími českými knížaty k r.872
(ovšem
společně s Bořivojem, jehož měl být prapředkem!) –
k problému
naposledy důkladně DušanTřeštík, Mýty kmene Čechů, Praha 2003
r.872
- Fuldské anály – Karloman táhl s bavorským vojskem neúspěšně na Moravu,
ztroskotal také proud z Durynska a
Saska,
úspěšný byl ale třetí proud, vedený
mohučským arcibiskupem Liutbertem –
vyplenil část Čech a pětice knížat (vyjmenováno
je jich ovšem šest) v pořadí
Zventisla, Witislan, Heriman, Spoitimar, Moyslan a Goriwei
byla nucena uzavřít mír –
ke jménům a jejich nesouhlasnému počtu
rozsáhlá diskuse –
nejnověji dle Třeštíka v nejstarší
redakci Bořivojovo jméno bylo,
poté
jako poslední vypuštěno právě kvůli rozporu s uvedeným počtem 5 knížat
tedy
první zmínka o Bořivojovi, o němž jinak informují svatoludmilské a
svatováclavské legendy –
významná
především Kristiánova legenda,
informující
o Bořivojově křtu na VM biskupem Metodějem –
vyobrazení
pohanské modloslužby Bořivoje a Ludmily a jejich křtu
v Liber depictus (před polovinou 14. století) –
společný
křest Bořivoje a Ludmily ovšem licencí –
Kristiánova
legenda uvádí jen Bořivoje s třicítkou družiníků
Velislavova bible – Bořivojův křest
složitá
otázka datování a filiace legend –
nejnověji
Dušan
Třeštík pokládá za nejstarší zdroj infomací
nedochované
verze legend Crescente fide (po 974) -
a Fuit
in provincia Bohemorum (po
975),
poté
měla vzniknout Gumpoldova legenda o sv. Václavovi (před 983),
a
do konce 10. století ještě dochovaná verze Svatoludmilské legendy Fuit
in provincia Bohemorum,
a
pravděpodobně také První staroslověnská legenda, resp. její původní verze –
ta
dochovaná byla dle Třeštíka sepsána až v Sázavském klášteře v první
polovině 11. století
další
legendy vznikaly postupně až později
z analýzy
údajů legend a pouhých tří jistých údajů kronikářských - po zmínce k r.872
k
r.890 – Reginon – král Arnulf „propůjčil“ Svatoplukovi Čechy,
které
měly předtím svého vlastního knížete
k r.895
- Fuldské anály uvádějí,
že
na sněm do Řezna se dostavili omnes duces
Boemanorum,
... quorum primores erant Spitignewo,
Witizla a poddali se Arnulfovi –
otázka,
zda to znamenalo postupnou redukci počtu českých knížat
v důsledku
vytváření větších teritoriálních mocenských útvarů
nebo
zda nás nemate jen nepřesná klasifikace postavení jednotlivých osob franskými
kronikáři,
kteří
jistě neměli o sociální a mocenské hierarchii v Čechách detailnější
představy
nakonec
ze všech údajů dle Třeštíka asi takováto základní chronologická kostra:
asi
r.853 – narozen Bořivoj
r.872
– zúčastnil se s dalšími českými knížaty boje s Franky
r.874/875
- sňatek Bořivoje s Ludmilou,
dcerou knížete Slavibora (ze Pšova?)
r.875
- narozen Spytihněv I.
r.882-884
– Svatopluk si podmaňuje Čechy,
Bořivojův křest Metodějem na VM - cum suis omnibus,
druhého dne pak poučil ducem cum suis triginta (Kristián)
Bořivojův doprovod tak tvořil poměrně
nevelký počet 30 družiníků –
i když stálá družina knížete byla větší
(část zanechal jistě v Čechách),
i tak se její velikost dá odhadovat spíše
v řádu do sta bojovníků
(pokud máme na mysli kvalitně vyzbrojené
jezdce)
obdobnými družinami pak disponovala
pravděpodobně také další knížata v Čechách
otázka, zda Bořivoj byl pohan, jak tvrdí
Kristián,
či zda spíše nový křest neměl být aktem
připojení Čech
do správy moravsko-panonského
arcibiskupství
po Bořivojově návratu do Čech totiž založení
kostela sv. Klimenta na Levém Hradci,
z Moravy s knížetem kněz Kaich
závažný údaj – sv. Kliment uctíván
Konstantinem a Metodějem
další kostely s tímto patrociniem
doloženy na středočeských přemyslovských hradištích –
Vyšehrad, Tetín, Lštění, Stará Boleslav
to není náhoda! – nově postavené kostely
světil biskup – musel přijet z Moravy!
r.888
- narozen Vratislav I.
r.889
- zemřel Bořivoj
r.890
- Arnulf potvrdil Čechy přímo Svatoplukovi
(jako svrchovanému vládci, který ovšem
mohl nadále vládnout
prostřednictvím místní přemyslovské
dynastie)
r.894
- zemřel Svatopluk
r.895
- Spytihněv I. doložen jako český kníže, poddaný již ovšem nikoliv VM,
nýbrž přímo Arnulfovi
r.899
- smrt krále Arnulfa, v Itálii hrabě Berengar z Friaulu, v Bavorsku
hrabě Liutpold
asi
r.906 - sňatek Vratislava I. s Drahomírou z rodu Havolanů (Stodoranů),
Maďaři porážejí VM vojsko Mojmíra II.,
konec Velké Moravy
nyní
na místě konfrontace s výsledky archeologie
a
pohřebiště Žalov – patrně ještě předkřesťanské –
nálezy
– hrot kopí, pozlacené gombíky,
esovitá záušnice a prsten, jantarové
perly
u
Kristiána povědomí, že se jednalo o první z přemyslovských hradišť,
právě
sem Bořivoj umístil založení prvního kostela se zasvěcením sv. Klimentovi
význam
místa pro vznik českého křesťanství zdůrazněn i tím,
že
právě zde se uskutečnila biskupská volba sv. Vojtěcha,
dokonce
ještě kanovník Zbyhněv v donaci únětickému kostelu (1125-1140) konstatuje,
In Levo Gradech terra ad aratrum, ubi
christianitas incepta est...!
výzkum
Jaroslava
Böhma a Ivana Borkovského – rotunda a její
datování –
naposledy
zpochybněné Petrem Sommerem –
lapis primarius
– výskyt této praxe při zakládání
kostelů doložen až pro románské období
v Kristiánově
legendě také epizoda s Bořivojovým vyhnáním
dosazen
místo něho kníže Strojmír, který prý žil dlouho ve franském exilu,
takže
zapomněl i svůj rodný jazyk
Kristián
vysvětluje povstání proti Bořivojovi odporem ke křesťanství,
ovšem
ve franské říši léta žijící Strojmír nemohl být pohan –
lze
tedy číst jako sice zmatenou, ale důležitou zprávu o politickém střetu o
orientaci Čech –
Bořivoj
byl exponentem Velké Moravy, Strojmír východofranské říše
po
vítězném návratu měl Bořivoj založit kostel P. Marie na Pražském hradě
Praha
– dle dnešního stavu znalostí Pražský hrad –
nálezy
dokládající přítomnost elit již v polovině 9. století
(tedy
v době, kdy ještě existovala Šárka a další starší hradiště v Pražské
kotlině),
po
jejich zániku zjevně význam Pražského hradu dále vzrostl
jinak
nepříliš výhodná ostrožna –
úzké
skalnaté a poměrně členíté bradlo bylo již okolo poloviny 9. století důkladně
opevněno –
vývoj opevnění Pražského hradu
(ne
úplně aktuální podoba, nyní se zpracovává nový model – Jan Frolík a kol.)
aktuálně
bylo potvrzeno neméně důkladně opevněné
a na
Pražský hrad navazující podhradí na Malé Straně –
záchranné výzkumy Jarmily Čihákové – vyjímečnost této
situace –
několik
přestaveb dřevohlinitého valového opevnění
a
nález konstrukce jakési nástupní komunikace na dřevěný
most přes Vltavu 1, 2 –
dendrochronologická data pro
v nových
souvislostech tím vyvstává i situace samotného Pražského hradu –
založení
na nepříliš vhodné ostrožně – úzké a značně členité –
nutnost
zarovnávání terénu a rozšiřování plochy ostrožny násypy po obvodu –
důsledkem
pozdější případy sesuvů svahu i s obvodovým opevněním hradiště
při
veškerém respektu k interpretacím Dušana Třeštíka –
v tomto
případě jeho teorie o založení hradu
pokřestěním
polohy někdejšího sněmovního pole (campus)
Bořivojovým
založením kostela P. Marie,
jakož
i pozdějšího ohražení pahorku Žiži s přemyslovským kamenným trůnem –
se
jeví jako spekulace, která neobstojí
nálezy
dokládající vyjímečnou úroveň prostředí minimálně pro druhou polovinu 9.
století -
hrob bojovníka s mečem ze III. nádvoří –
výbava pohřbu - dle některých hypotéz Bořivojův pohřeb –
velmi nepravděpodobné
problematika Bořivojova kostela P. Marie (Ivan
Borkovský, aktuálně revize Jiří
Frolík) –
patrně
se nedochovalo nic z obvodového zdiva kostela,
vcelku
spolehlivé je ovšem datování vložené a ještě znovu upravené hrobky
s pohřby páru –
protože
Ludmila je pohřbena dle tradice v kostele sv. Jiří
a
neodpovídá ani antropologický věk pohřbených,
interpetováno
jako pohřeb Spytihněva I. a jeho ženy –
na
obrázku z rukopisu tzv.Velislavovy bible (před polovinu 14. století),
inspirovaném
legendistickou literaturou,
vyobrazen Spytihněv právě s kostelem P. Marie,
u
pohřbu ženy nalezena stříbrná hrozníčková náušnice VM
původu
(uchována
v dost špatném stavu, ale jednalo se o velmi kvalitní šperk),
bronzový korpus s Kristem – nález od kostela P. Marie,
ale
chybí přesnější nálezový kontext – datování do doby kolem r.1000 je spíše jen
odhadem
identifikace
pohřbů nejstarších přemyslovských panovníků je ovšem nejistá –
spíše
hypotetická – revizi lze očekávat od výzkumu DNA –
zatím
na něj chybí finanční prostředky!
objev
pohřebiště v Lumbeho zahradě – tedy v předpolí hradiště –
Zdeněk
Smetánka –
pohřby
z delšího časového úseku –
poslední
třetina 9., ale zcela jistě i přesah do 10. století –
pohřby
prokazatelných elit –
zčásti
šperk velkomoravského charakteru (9. století) –
náušnice, gombíky, jantarové a kovové perly 1, 2, kaptorga
ale
i šperk z 1. poloviny 10. století, zhotovený již v Čechách –
záušnice s koňskými (myšími) hlavičkami 1, 2,
záušnice se zhrublými odlévanými hrozníčky,
nástup
nového typu šperku –
stříbrné esovité záušnice drobného formátu, jantarové a
křišťálové perly
nakonec
ještě ukázka keramiky 10. století z Pražského
hradu (bez detailnější chronologie) –
v každém
případě kvalitní, řemeslně vyráběné zboží
nyní
zpět k politickým dějinám:
asi
r.907 - narozen sv.Václav
r.911
- zemřel poslední z Karlovců – Ludvík Dítě,
místo něho franský vévoda Konrád,
v Sasku vládl ale Ota, otec
Jindřicha I., z dynastie Liudolfingů,
v Bavorsku Arnulf, syn Liutpoldův
r.915
- zemřel Spytihněv I., postřižiny sv.Václava (vychováván na Budči) –
provedl veronský biskup Notar II. –
protože Vratislav podporoval Arnulfa
proti Konrádovi
(na rozdíl od bavorského kléru včetně
řezenského metropolity)
výzkumy
Miloše
Šolleho a Zdeňka Váni s ne zcela spolehlivými závěry,
revize
Andrea
Bartošková –
rotunda
sv. Petra
(v
legendě Crescente její výstavba připsána Spytihněvovi
společně
s kostelem P. Marie na Pražském hradě),
otázka
datování – stála původně při valovém opevnění akropole u
brány,
u
ní hřbitov, s pohřby ze 2. poloviny 9. až poloviny 10. století –
některé
nálezy z hrobů velkomoravského charakteru –
fragment křížku - enkolpionu, použitého druhotně jako
závěsek,
dále
pozlacený gombík, bubínkové
náušnice, granulací zdobená stříbrná perla,
z mladšího
horizontu pohřbů – esovité záušnice, náhrdelník se skleněnými perlami
rotunda
- původně jen válcovitá loď a jediná východní apsida –
apsida
později zbourána, dochovala se jen v základech,
loď
rotundy (prý včetně kupole) je nejstarší zatím známou stojící stavbou v českých
zemích
stavba
rotundy prošla v románském období změnami –
v 11.
století dostala druhou severní apsidu –
patrně
sloužila jako mauzoleum,
ve
12. století místo ní románská hranolová věž,
v té
době fortifikační význam rotundy zvýraznilo také samostatné vymezení příkopem,
porušujícím
starší (zřejmě již neudržované) valové opevnění
mladší
kostel P. Marie a ohražené dvorce – problematika datování
asi
až někdy po r.915 - narozen Boleslav I.:
r.918
- zemřel franský vévoda Konrád,
králem zvolen Jindřich
I. z nové saské ottonské dynastie
r.921,
13. únor - zemřel Vratislav I.
(dle pozdní uherské kroniky Šimona
z Kézy z konce 13. století
prý padl v boji s Maďary – málo
pravděpodobné),
po smrti knížete zřejmě boj o moc –
regentská vláda Drahomíry,
Ludmila se uchýlila na hradiště
Tetín 1, 2
r.921,
15. listopad - Drahomíra dala zavraždit
Ludmilu –
vyobrazení
z Liber depictus z poloviny 14. století
nově
velmi hezké vyobrazení severoitalského původu
v pařížském zlomku latinského
překladu Dalimilovy kroniky
detail - scéna uškrcení sv. Ludmily
Ludmilin kněz Pavel (z Řezna?),
vůdci vrahů Tunna a Gommon – otázka
původu těchto družiníků –
jména snad skandinávského původu –
možným odrazem ve hmotných nálezech – třmen ze Zbečna
způsob vydržování družiny –
Kristiánova
legenda – Ludmila říká: ...
Nestydíte
se a nevzpomínáte na to, kterak jsem vás vychovávala jako vlastní syny
a kterak jsem vás obdarovávala zlatem, stříbrem a skvostnými šaty?
konflikt
obou kněžen v legendách charakterizován jako střet mezi křesťanstvím a
pohanstvím –
nelze
ale zapomínat, že legendy vytvářejí účelově bipolární obraz,
kde
dobro reprezentuje křesťanská světice Ludmila –
zlo
zastupující Drahomíra musí být tedy kontrastně podána jako zastánkyně pohanství
–
(dle
legend ovšem reagovala na údajné zázraky u Ludmilina hrobu tím,
že
nad ním dala vybudovat kostel sv. archanděla Michaela –
se
záměrem, aby zázraky byly připisovány tomuto světci)
reálně
se mohlo jednat např. o to, že domácí české elity akceptovaly
po
smrti knížete Vratislava I. spíše jeho matku, v českém prostředí již
zdomácnělou,
a
přes ni chtěly uplatňovat svůj vliv na nezletilého Václava –
Drahomíra
pro ně představovala cizinku –
možná
nikoliv náhodou se opírala o družiníky cizího původu (viz opět Tunna a Gommon)
r.922
- bavorský vévoda Arnulf táhne do Čech
925,
říjen – vládcem již mladý kníže sv.Václav,
dal přenést Ludmiliny ostatky na Pražský
hrad,
do chrámu sv. Jiří,
který začal budovat již jeho otec Vratislav,
pohřeb patrně uložen v samostatné
kapli –
dochovala se vyšívaná
lněná tkanina, v níž byly znovupohřbené ostatky zabaleny
matku Drahomíru Václav na čas vyhnal
z Čech, ale pak se s ní smířil
proces sjednocování Čech pod nadvládou
středočeských Přemyslovců –
v přídavku Kristiánovy legendy –
střet Václava s kouřimským vévodou
(až v tzv. Dalimilově kronice
z něj zlický vévoda Radslav!),
ten se podrobil, ale Václav mu knížectví doživotně
ponechal! –
vládl tedy po starém způsobu – přímo
pouze ve středočeské doméně,
jinde prostřednictvím dalších knížat,
uznávajících jeho svrchovanost
cf. zásadní proměna situace asi až
k polovině 10. století –
zánik Staré Kouřimi a vybudování nového
přemyslovského hradiště na ostrožně sv. Jiří
r.929
– Jindřich I. a Arnulf táhnou do Čech – důsledkem obnovení placení tributu
Čechy,
ovšem plynul nyní už ne do Bavor, ale do
Saska
po uzavření míru Jindřich I. dal na jevo
českému knížeti svou přízeň –
dar paže sv. Víta – původem z významného
saského kláštera Corvey –
opět vyobrazení ve zlomku latinského
překladu Dalimilovy kroniky
král Jindřich
poznává Václavovu svatost 1, * 2
a detail – sv.
Václav se vrací do Prahy – v ruce drží rámě sv. Víta!
výstavba rotundy sv.Víta, vysvěcení se
nejspíše Václav už nedočkal
základy rotundy objeveny Kamilem
Hilbertem během prací na dostavbě katedrály sv. Víta –
půdorys rotundy
podle K. Hilberta, rekonstrukce Josefa Cibulky –
tzv. čtyřapsidová rotunda
s centrálním vyvýšeným prostorem, obklopeným tribunami v patře –
revizní vyhodnocení Janem Frolíkem ukázalo,
že to je fikce,
ve skutečnosti rotunda
původně jednoduchou stavbou s válcovitou lodí a východní apsidou,
jižní apsida připojena až pro translaci
ostatků sv. Václava ze Staré Boleslavi (snad r.938),
hroby K1, K2 v lodi před jižní
apsidou –
Boleslav I. a jeho manželka? – kajícné
gesto knížete (datace r.967/972)
apsida severní byla přistavěna patrně pro
uložení ostatků sv. Vojtěcha – tedy v r.1039
935,
28. září – zavražděn sv.Václav
problematika data – z chronologické
konkordance (mělo to být v pondělí!)
by vyhovovaly r.929 (má i Kosmas) a
r.935,
první datum uvádí Kristiánova legenda,
První staroslověnská legenda i Kosmas,
pracoval s ním ještě Josef
Pekař (viz i oslavy milénia v r.1929),
Dušan Třeštík však přesvědčivě zdůvodnil, proč lépe vyhovuje
r.935 –
vychází z Widukindovy kroniky,
která ho klade před r.936
a spojuje s počátkem Boleslavova
odboje proti Otovi I.
lépe odpovídá rozložení událostí – r.929
se uskutečnilo tažení Jindřicha I. a Arnulfa do Čech,
teprve někdy poté se Václav
s Jindřichem sblížil a získal od něho paži sv. Víta,
v pozdním podzimu r.935 zemřel Jindřich
I.
a jeho nástupce Ota I. se tak nemohl
ihned zabývat českými událostmi atd. –
i dožitému věku sv. Václava
(ten by mohl být podle kosterných
pozůstatků odhadován dokonce jako ještě vyšší, než 27-28 let,
Emanuel Vlček dospěl dokonce až ke
40 letům,
ale je pravděpodobné, že to je zkresleno určitými
specifickými rodovými dispozicemi –
časná ossifikace lebečních švů)
zmínky o osobách:
Kristián neuvádí žádná jména,
kromě družiníka Podivena a to, až
v pozdějších souvislostech –
mezi Václavovými lidmi, kteří se
rozprchli po světě byl unus militum,
Podiven nomine,
uprchl k Němcům a žil tam
ve vyhnanství, když se pak po zklidnění poměrů vrátil do Čech,
ještě se po nějakou dobu skrýval, poté
s mečem navštívil dům jakéhosi muže, o němž věděl,
že byl hlavou spiknutí proti Václavovi a
především jeho rukama byl tento usmrcen.
Našel onoho muže ležet v lázni, jíž
se říká stuba, ten ho pozdravil „Buď zdráv příteli!“
Podiven
mu ale odpověděl, aby se nestaral o jeho zdraví, o něž se postará Bůh
...“ty však jsi již dříve všeho zdraví a
spásy pozbyl a proto ve svém hříchu zemřeš..“
A obořiv se na něho, usmrtil ho. Utekl do
lesa, byl však z Boleslavova příkazu obklíčen,
chycen a oběšen. Poté visel po tři léta,
jeho tělo se však zázračně uchovávalo neporušeno.
Když pak byl zahrabán, nad jeho hrobem
zářilo zázračné světlo etc.
Nakonec byl Podiven proto pohřben na
hřbitově u kostela sv. Víta,
oddělen jen zdí od hrobu Václavova uvnitř
kostela.
žádná jména neuvádí Crescente fide, dtto
Gumpold,
ale zato První staroslověnská legenda –
celý průběh událostí rekonstruoval
srovnáním pramenů pečlivě Dušan Třeštík:
- 22. září na sv. Jimrama slavnostní svěcení chrámu
sv. Víta na Pražském hradě,
k němu pozván i Boleslav a zde
předáky, nespokojenými s Václavem,
lživě informován, že ho chce bratr
zabít
- Boleslav naopak pozval Václava do Staré Boleslavi ke
svěcení kostela
na svátek sv.
Kosmy a Damiána (neděle 27. září)
- večer Boleslav Václava pozval na hostinu, na ní
připil Václav sv. archandělu Michaelovi,
k původně
plánovanému útoku na Václava během hostiny však nedošlo,
Václav šel
brzy spát s odkazem, že chce ráno na jitřní mši
- spiklenci
se tedy s Boleslavem prý sešli v noci k poradě ve dvorci jednoho
z vrahů, Hněvsy –
-
brzy ráno Boleslav Václava uvítal před chrámem,
na
Václavovu poněkud povýšeně znějící chválu, jak mu předešlého večera při hostině
sloužil,
reagoval Boleslav živelně útokem, který
Václav snadno odrazil a Boleslava odzbrojil
- na Boleslavovo volání přispěchali jeho
družiníci, Tuža ťal Václava do ruky,
Tira
a Česta ho pak napadli smrtícími ranami v bráně chrámu,
nakonec
právě Hněvsa Václava dobil ranou do boku
...V
tom hradě zabili i jakéhos Mstinu, urozeného muže Václavova, ostatní pak hnali
do Prahy,
některé povraždili a jiní se rozprchli po zemi. I nemluvňátka kvůli němu
povraždili.
Mnohé ženy provdali za jiné muže, služebníky boží vyhnali atd.
pařížský zlomek latinského překladu
Dalimilovy kroniky -
vyobrazení
skutků sv. Václava 1 a detail – sv. Václav
pracující na vinici
vyobrazení * 2
a detaily – Václav s Podivenem nosí před ránem
chudým vdovám dříví,
Václav
vzdělává své služebníky ve víře a kajícně se nechá od nich mrskat metlou a myje
jim nohy
otázka Boleslavovy role ve spiknutí
proti bratrovi – byl dosti mladý, spíše výrostek
(dle Třeštíkova rozboru narozen až po
r.915, možná ještě těsněji před úmrtím otce r.921) –
viz i jeho vyobrazení
v Gumpoldově legendě 1, 2 –
zdůrazněn jeho ještě nedospělý jinošský
vzhled (takřka dětská bezvousá tvář, útlá postava)
a výrazný věkový rozdíl mezi ním a
Václavem (rozložitější, mužnější postava, plnovous,
vysoké čelo s již ustupujícími
vlasy)
jedinečný rukopis legendy
s iluminacemi dala pořídit kněžna Emma,
vdova po Boleslavovi II., před r.1006
Gumpoldův text se tedy sice neliší od podání
ostatních známých legend
a zdůrazňuje Boleslavovy úklady proti
bratrovi i skutečnost, že na bratra zaútočil jako první –
iluminace však jakoby vyjadřovaly
poněkud jinou skutečnost –
ve scéně hostiny sedí u stolu nedospělý Boleslav
se svými kníratými předáky –
nelze pochybovat, že právě oni mohli
velmi výrazně ovlivňovat jeho jednání –
na další iluminaci, kde dvěma paralelně
vyobrazenými výjevy je vylíčeno Václavovo zavraždění,
je opět zřetelně vidět fyzický rozdíl
mezi oběma bratry
(vlevo se Václav proto docela snadno
brání bratrovu prvnímu útoku,
vpravo u kostelních vrat Boleslav
v útoku pokračuje,
ale dle textu Václav podlehl teprve
přivolaným Boleslavovým družiníkům)
iluminace navíc zachytila epizodu
s knězem, zavírajícím před Václavem vrata kostela,
ale ta v Gumpoldově legendě není!
je ovšem v legendě Kristiánově,
takže iluminátor ji musel znát!
otázkou tedy je, zda skutečně se jednalo
ze strany Boleslavovy o dopředu připravované spiknutí
nebo spíše o nešťastný incident –
Boleslav nejspíše smrti bratra
přinejmenším později litoval a dával najevo pokání -
přenesení bratrových ostatků na Pražský
hrad,
snad i kajícné umístění vlastního pohřbu
v rotundě sv. Víta –
pod podlahu před hrob bratra světce, aby
věřící po jeho hrobě šlapali –
během vlády pak Boleslav zřejmě nevnímán
nějak zvlášť negativně –
doma to jistě nepřipustil,
mimo české země pak byl cenným spojencem
pro císaře Otu I.,
dcera „bratrovraha“ Doubravka se stala
manželkou Piastovce Měška I.,
dcera Mlada jednala v Římě
s papežem a stala se abatyší prvního českého kláštera atd.
vraždami končící konflikty mezi bratry ostatně
nebyly ve vládnoucích rodinách té doby
ničím tak vyjímečným –
Boleslavův obraz změnily teprve legendy,
vznikající v krátkém časovém rozpětí po jeho smrti –
(že negativní obraz otce nevadil
Boleslavovi II.
nebo že se na jeho vytváření snad
dokonce přímo podílel
další ze synů Boleslava I.
Strachkvas/Kristián –
nesvědčí o nejlepších vztazích mezi
otcem a syny)
sv. Václav pohřben nejprve ve Staré
Boleslavi v kostele sv. Kosmy a Damiána,
až později přestavěném na kostel sv.
Václava –
dokonce i potvrzení historky zaznamenané
Kosmou –
stavba opevnění – opere romano –tj. kamenná hradba zděná na
maltu –
Boleslav I. prý potlačil odpor předáků proti
této stavbě,
když prvnímu
mezi staršími...usekl hlavu jako chabou makovici...
zprávu přináší ovšem až Kosmas
asi
r.938 - však dal Boleslav I. bratrovy ostatky přenést do Prahy –
pramenem legendy, zejména Kristiánova,
kde se hovoří dokonce
o přenesení ostatků po mostě
v Praze přes rozvodněnou Vltavu –
ještě Zdeněk Fiala pokládal za
pádný argument proti pravosti legendy
(tj. jejímu vzniku před koncem 10.
století) –
dnes díky výzkumům Jarmily Čihákové víme, že
dřevěný most přes Vltavu v 9.-10. století stál!
Boleslav I. také sám zřejmě přispěl
k založení bratrova kultu –
památky –
drátěná košile
– mohla by pocházet z doby, do níž se hlásí, a být tudíž autentická
přilba sv. Václava
– složitější – Anežka Merhautová –
přilba samotná by rovněž mohla být
autentická,
až dodatečně ale montáž tzv. nánosníku
(původní upilován) – kdy? –
před sepsáním pasáže Kristiánovy
kroniky o vítězství nad kouřimským knížetem –
ten uviděl boží znamení – zářící kříž
na Václavově čele!
skandinávská práce – ale vyobrazen nikoliv
Ukřižovaný,
ve skutečnosti germánský pohanský bůh Odin!,
přivázaný ke stromu –
tedy patrně ještě před koncem 10.století
na svatováclavský kult se váže i tzv. Podivenova přilba – z hovězí kůže –
nalezena při dostavbě svatovítské
katedrály v roce 1911 v hrobě K3,
který ležel západně od jižní (tj
svatováclavské) apsidy rotundy sv. Víta,
tedy podle Kristiánovy legendy by
odpovídal poloze,
v níž byl v blízkosti hrobu
sv. Václava u zdi kostela pohřben Podiven
(viz výše) –
hrob byl jistě starší než románská
bazilika sv. Víta, Václava a Vojtěcha
(tedy z doby před r.1061) – ležel
pod jeho obvodovou zdí,
nicméně spíše se přijímá datace kožené
přilby až do první poloviny 11. století
k vládě
Boleslava I. – až v následující přednášce
zde
na závěr dvě otázky:
první
otázka – počátky křesťanství v Čechách:
r.845
– křest 14 českých knížat v Řezně – zjevně z politických důvodů –
snaha
odvrátit útok Ludvíka Němce,
akt
neměl patrně žádné dlouhodobější důsledky –
r.882/884
– Bořivojův křest na VM – vykonán biskupem Metodějem, odtud také kněz Kaich,
který
s Bořivojem vyslán do Čech – kostel na Levém Hradci, svatoklimentské
zasvěcení –
nepochybný
tedy vliv VM a slovanského ritu na počátky českého křesťanství –
informátorem
zde ovšem Kristiánova legenda,
uznání
informací tedy závisí na vztahu historiografie k této legendě –
nedochovala
se v originále, známa až v opisech ze 14. století
(resp.
v Rakousku znám z kláštera Heiligenkreuz zlomek textu,
který
je zjevně převzetím 4. kapitoly Kristiánovy legendy –
tedy
vyprávění o mučednictví sv. Ludmily
tzv.
Wattenbachova legenda - pochází z konce 12. století –
odpadá
tím jeden z argumentů pro datování vzniku legendy až ve 14. století,
v době
Karla IV., kdy měla prý podpořit Karlovy snahy o obnovení slovanské
liturgie
(klášter
Emauzy – Na Slovanech na Novém Městě pražském)
ve
skutečnosti Kristiánovu legendu mohl znát již Kosmas,
ale
záměrně údaje o velkomoravských kořenech českého křesťanství zamlčel
ve
14. století znal kronikář Dalimil,
opis
Kristiánovy legendy v rukopisu pražského biskupa Jana IV. z Dražic,
ilustrace
Liber depictus a tzv. Velislavova bible
pracovali
s ní i barokní historiografové
(Bohuslav
Balbín, který legendu r.1677 jako první vydal, Gelasius Dobner)
pak
ale přišel r.1805 odsudek Josefa Dobrovského –
ten
nepokládal za možné, aby na konci 10. století byly v Čechách
jakýmkoliv
způsobem vyzdvihovány a zdůrazňovány zásluhy VM
a
slovanské liturgie o české křesťanství,
Kristiánovu
legendu proto prohlásil za falzum
a
její vznik kladl do doby Karla IV. (s již zmíněnou argumentací),
Dobrovského
autorita na dlouhou dobu ovlivnila českou historiografii –
František
Palacký tak paradoxně nejstarší
české dějiny konstruoval i pomocí
podvržených
Rukopisů královédvorského a zelenohorského,
naopak
s Kristiánovou legendou nepočítal
až
po sto letech rehabilitoval Kristiánovu legendu
Josef
Pekař, nejprve ve studii
v ČČH v r.1902,
vyvrcholením
pak bylo dílo
Die
Wenzels- und Ludmila-Legenden und die Echtheit Christians z r.1906
tím
však spor o Kristiánovu legendu neskončil –
proti
její pravosti např. Bertold Bretholz, Václav Novotný, Jan Slavík
další
diskusi rozpoutal Pekařův žák
Václav
Chaloupecký, Prameny X. století
Legendy Kristiánovy,
in:
Svatováclavský sborník II2, Praha 1939,
který
Kristiánovu legendu hájil,
ale
argumenty, které byly v řadě případu shledány jako problematické
po
válce se objevila díla odpůrců -
Záviš
Kalandra, České pohanství, Praha
1946
a Rudolf
Urbánek, Legenda tzv. Kristiána ve vývoji předhusitských legend
ludmilských
a václavských
a její autor I-II, Praha 1947-1948 –
oba
se vrátili k datování Kristiána až do 14. století
k posledním
velkým odpůrcům patřil
Zdeněk
Fiala, Hlavní pramen legendy
Kristiánovy, Praha 1974
mezitím
pravost legendy hájili
Oldřich
Králík (jeho práce o chronologii
nejstarších českých legend jsou ovšem problematické)
rozhodující
vliv na uznání pravosti Kristiánovy legendy měly
jednak
archeologické objevy po r.1945,
které
doložily mnohostranné kontakty mezi VM a Čechami v průběhu 9. století
filologická
analýza Jaroslava Ludvíkovského –
důkladný
rozbor jazyka Kristiánovy legendy, jeho slovníku, frazeologie, stylistiky
a
komparace s řadou dalších textů z českého i evropského prostředí –
spolehlivě
prokázal, že legenda patří do doby, do níž se hlásí –
středověká
latina pozdějších staletí prošla vývojem,
jemuž
Kristiánova legenda naprosto neodpovídá!
v současném
paradigmatu starších českých dějin tedy pravost Kristiánovy legendy obecně
uznána –
cf.
Dušan
Třeštík, Jiří Sláma atd.
i
když nově opět pokusy – Petr Kubín posunout její datování do
poloviny 12. století
nepodařilo
se mu ovšem přesvědčivě zdůvodnit
doporučená
literatura k legendám: dostupné edice
Nejstarší
legendy přemyslovských Čech, ed.
Oldřich Králík, Praha 1969 –
poněkud
problematické texty editora, Kristiána označuje jako Mnicha břevnovského atd.
Kristiánova
legenda, ed. Jaroslav
Ludvíkovský, Praha 1978 –
naopak
výtečná edice a velmi instruktivní shrnutí historie sporů o pravost legendy
k chronologii
legend pak naposledy
Třeštík,
Dušan, Počátky Přemyslovců, Praha
1997
po
pádu VM nepochybně zesílil vliv latinské liturgie,
šířené
z center východofranské a poté ottonské říše –
velký
význam mělo především Řezno –
cf.
Ludmilin kněz Pavel,
později
se vyskytující zmínka o prvotním úmyslu zasvětit rotundu na Pražském hradě
sv.
Jimramovi –
atd.,
i
když nechyběly ani v tomto ohledu jisté konflikty –
cf.
postřižiny sv. Václava v r.915 a účast veronského biskupa Notara II.
po
nástupu ottonské dynastie pak patrně zesílil v Čechách vliv saský
(cf.
chrám sv. Víta na Pražském hradě)
latinská
a slovanská liturgie však existovaly vedle sebe –
svědectvím
trvání slovanské liturgie je zjevně také vznik staroslověnských legend
v každém
případě křesťanství v Čechách jen „velmi hrubé“ – kostelů málo –
doloženy
zatím jen na přemyslovských hradištích ve středních Čechách
(Levý
Hradec, Pražský hrad, Budeč, Tetín, Stará Boleslav,
nepřímo
snad Lštění – opět kostel zasvěcený sv. Klimentovi!)
druhá
otázka - jak daleko dospěl do r.935 proces sjednocování Čech:
r.845
opět oněch 14 českých knížat
r.872
jich prameny znají 6, nemusí to ale být výčet všech
pak
patrně Bořivoj už v jistém vyjímečném postavení –
jen
jeho se měl týkat křest na VM,
o něho
patrně opíral Svatopluk svou svrchovanost nad Čechami
r.895
se uvádějí opět omnes duces Boemanorum,
ale
mezi nimi mají čelné postavení Spytihněv a onen Vitizla
(... quorum primores erant Spitignewo,
Witizla) –
hypoteticky
by mohl vládnout konkurečnímu teritoriálnímu útvaru v SZ Čechách
nevíme
přesně, do jaké míry postoupil sjednocovací proces počátkem 10. století –
lucká
válka se objevuje až u Kosmy, který ji klade do doby předbořivojovské (Neklan),
hovoří
o luckém knížeti Vlastislavovi (Vitizla z roku
895?)
a
jeho hradišti mezi horami Meduez a Pripek
na
hranicích (pozdějších) provincií bílinské a litoměřické,
boj
klade do blízkosti Levého Hradce,
vyzdvihuje
Neklanova statečného vojevodu Tyra
(jméno
Tira v První staroslověnské legendě mezi vrahy sv. Václava!),
s přemyslovskou
pacifikací Luky spojuje vznik hradiště Drahúš u Postoloprt
dnes
za nástupní prostor přemyslovské expanze pokládána hradiště druhé poloviny 9.
století
z Libušína
ještě zajímavá rytina na kameni, byť její datování je
jen rámcové –
do
raného středověku – jízdní bojovník - družiník
archeologická
datace vzniku nových přemyslovských hradišť v SZ Čechách je trochu vágní –
rozložení hradišť a hranice teritoriálních knížectví na
přelomu 9.-10. století –
podle
Oldřicha
Kotyzy
přesnější
chronologizaci nálezy keramiky
bez
dostatečně spolehlivých stratigrafických opor sotva umožní –
keramika ze SZ Čech podle Petra Meduny
založení
Vlastislavi je nověji kladeno spíše někam do závěru 9.
století,
detail – rekonstrukce opevnění a brány
založení
Drahuše do počátku (?) 10. století –
M.
Lutovský naopak v rozporu
s údaji Kosmovy kroniky Drahuš spojuje
s vyvrcholením
vývoje raně státního útvaru na luckém území
proces
sjednocení Čech zřejmě vyvrcholil až v době nástupu vlády knížete
Boleslava I.
diskuse
o založení Litoměřic, Bíliny či Žatce
Petr
Čech uvažuje o vzniku Žatce již
v době Václavově,
spolehlivější
důkazy ale zatím nepředložil -
dřevo
na konstrukci středního valu hradiště bylo smýceno do r.935/936
nejnověji
P.
Meduna, K počátkům Litoměřic, in: Litoměřická kapitula, 950 let od
založení,
Ústí
nad Labem 2007, s.23-32.
nastínil
možnost přemyslovské expanze do SZ Čech
v několika
krocích –
již
kníže Bořivoj vyženil s Ludmilou Pšovsko/Mělnicko
někdy
za Spytihněva I. podrobeno Litoměřicko –
s využitím
družiníků, kteří po pádu VM zamířili do Čech
argumentace
– podobné organizační struktury –
hroby
bojovníků na venkovských pohřebištích ve strategických lokalitách,
rozložených
okolo litoměřického hradského centra – podobná role jako
velkomoravští
centenarii/setníci
keramika
litoměřického typu se nápadně podobá keramice mikulčického typu
Bílinsko
a Žatecko by následovalo ve třetí fázi
Prameny:
Nejstarší
legendy přemyslovských Čech, ed.
Oldřich Králík, Praha 1969
Kristiánova
legenda, ed. Jaroslav
Ludvíkovský, Praha 1978
Základní
literatura:
Třeštík,
Dušan, Počátky Přemyslovců, Praha
1997
Třeštík,
Dušan, Mýty kmene Čechů, Praha
2003
Měřínský,
Zdeněk, České země od příchodu
Slovanů po Velkou Moravu II., Praha 2006
Profantová,
Naďa, Velké dějiny zemí Koruny
české, sv.I, hlava třetí, I, Praha 2000, s.263-280
Profantová,
Naďa, Kněžna Ludmila. Vládkyně a
světice, zakladatelka dynastie, Praha 1996
Sommer,
Petr, Začátky křesťanství
v Čechách, Praha 2001
Europas
Mitte um 1000 – Střed Evropy okolo roku 1000, 4 sv., Praha 2002
České
země v raném středověku, ed.
Petr Sommer, Praha 2006
Sommer,
Petr – Třeštík, Dušan – Žemlička, Josef edd., Přemyslovci.
Budování
českého státu, Praha 2009